Νέα άρθρα

Φροντίδα για τα ξηρά μαλλιά

Φροντίδα για τα ξηρά μαλλιά

Γνωρίζετε ποια θα πρέπει να είναι η φροντίδα για τα ξηρά μαλλιά; Ποια νοσήματα σχετίζονται με την ξηρότητα των μαλλιών;

Η δομή της φυσιολογικής τρίχας

Η δομή της τρίχας είναι όμοια σε όλους τους τύπους μαλλιών. Το στέλεχος της τρίχας αποτελείται από:

  • Την επιδερμίδα της τρίχας, η οποία είναι στην ουσία η εξωτερική επιφάνεια της τρίχας και περιβάλει το στέλεχος της τρίχας. Αποτελείται από άχρωμα, επίπεδα κύτταρα σε κυματιστή διάταξη που επικαλύπτονται σαν φολίδες. Όταν η επιδερμίδα καταστρέφεται (ανοίγει η κλειστή δομή της), τα εξωτερικά της στρώματα ανυψώνονται και εκθέτουν το εσωτερικό των τριχών στον αέρα, οδηγώντας σε βλάβες και θαμπάδα.
  • Τον φλοιό της τρίχας, ο οποίος αποτελεί την εξωτερική στιβάδα του στελέχους, περιέχει την κερατίνη και την μελανίνη και καθορίζει το χρώμα και τον κυματισμό της τρίχας.
  • Ο μυελός της τρίχας. Αποτελεί την λεπτότερη εσωτερική στιβάδα των μαλλιών που περιέχει τις πρωτεΐνες που τρέφουν την τρίχα.

Μεταξύ κάθε κυττάρου του φλοιού, κάθε κυττάρου της επιδερμίδας και μεταξύ των κυττάρων φλοιού και της επιδερμίδας της τρίχας, υπάρχει ένα σύμπλεγμα κυττάρων (γνωστό και ως μεμβρανικό σύμπλεγμα) που αποτελείται από λιπίδια και πρωτεΐνες τα οποία δρουν ως “κόλλα” συγκρατώντας μεταξύ τους τις δομές των μαλλιών. Τα λιπίδια αυτά αποτελούνται από τρι-ακυλογλυκερίδια, φωσφολιπίδια, σφιγγολιπίδια, λιποπολυσακχαρίτες και στεροειδή ή καροτενοειδή.

Φροντίδα για τα ξηρά μαλλιά

Η δομής της τρίχας

Ξηρά μαλλιά

Όταν η τρίχα του τριχωτού της κεφαλής μας είναι ξηρή, τότε δεν μπορεί να απορροφήσει και να συγκρατήσει την φυσική υγρασία που του προσφέρεται από το δέρμα ενώ δεν παράγει αρκετό σμήγμα ώστε να τραφεί και να λιπανθεί επαρκώς. Ως αποτέλεσμα, τα ξηρά μαλλιά μπορεί να φαίνονται θαμπά, ταλαιπωρημένα, φριζαρισμένα και άτονα ενώ είναι επιρρεπή στην θραύση και την δημιουργία ψαλίδας. Τα ξηρά μαλλιά δεν χτενίζονται και δεν “στρώνουν” εύκολα ενώ μπορεί να παρουσιάσουν ξηρό τριχωτό κεφαλής, πιτυρίδα, φαγούρα ή ακόμα και έκζεμα.

Ξηρά μαλλιά: παράγοντες που συμβάλουν στην επιδείνωση του προβλήματος

Διάφοροι παράγοντες έχουν ενοχοποιηθεί για την ξηρότητα των μαλλιών:

  • Η κληρονομικότητα η οποία σχετίζεται με τον τύπο των μαλλιών, την λεπτότητα της τρίχας αλλά και την πυκνότητα της στο τριχωτό της κεφαλής. Τα ξηρά μαλλιά είναι συνήθως τα πολύ σγουρά και τα “άφρο” μαλλιά.
  • Μερικές παθήσεις του θυρεοειδούς και οι ορμονικές αλλαγές στην ζωή της γυναίκας επηρεάζουν σημαντικά την ποιότητα των μαλλιών.
  • Η λήψη συγκεκριμένων φαρμάκων που επηρεάζουν το ανοσοποιητικό ή την άμυνα του οργανισμού.
  • Η κακή διατροφή και η κακή θρέψη.
  • Το υπερβάλλον στρες και το άγχος που εξασθενούν το ανοσοποιητικό σύστημα και συμβάλουν στην υιοθέτηση επιβλαβών συμπεριφορών όπως το κάπνισμα, η χρήση αλκοόλ και η παραμέληση της διατροφής.
  • Το κάπνισμα γιατί αφυδατώνει τον οργανισμό και αφήνει κατάλοιπα ουσιών στα μαλλιά που τα ταλαιπωρούν.
  • Η εποχή. Το καλοκαίρι, ο ήλιος και η θερμότητα ξηραίνουν και αφυδατώνουν περισσότερο τα μαλλιά.
  • Το συχνό λούσιμο που απομακρύνει την φυσική λίπανση της τρίχας και ειδικά το λούσιμο με κακής ποιότητας σαμπουάν τα οποία περιέχουν βαριές χημικές ουσίες. Το κακής ποιότητας νερό της βρύσης που μπορεί να περιέχει πολλά άλατα, επηρεάζει σημαντικά την στιλπνότητα της τρίχας. Ομοίως και το χλώριο της πισίνας ή το αλμυρό νερό της θάλασσας.
  • Το στέγνωμα των μαλλιών με πολύ θερμό αέρα γιατί ξηραίνει και αφυδατώνει τα μαλλιά.
  • Οι επιθετικές χημικές θεραπείες όπως οι βαριές περμανάντ ή οι συχνές ισιωτικές θεραπείες χωρίς ειδικά μέτρα προφύλαξης.

Φροντίδα για τα ξηρά μαλλιά

Μην αμελείτε την υγεία σας και μαζί την υγεία των μαλλιών σας. Εάν έχετε ξηρά μαλλιά:

  • Προσθέστε στην διατροφή σας πλήρεις πρωτεΐνες ώστε να  βοηθήσουν στην ενδυνάμωση και στην θρέψη των μαλλιών σας όπως και «καλά» λιπαρά.
  • Εάν δεν καταναλώνετε κρέας, δείτε εδώ σημαντικούς συνδυασμούς τροφίμων για την δημιουργία πλήρους πρωτεΐνης στην διατροφή σας:  7 συνδυασμοί τροφών για πλήρη πρωτεΐνη.
  • Αποφύγετε το συχνό λούσιμο και τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών με πολλές χημικές ουσίες ή με βάση το οινόπνευμα. Χρησιμοποιείστε προϊόντα με φυσικές-φυτικές ουσίες και λουστείτε με χλιαρό νερό κάθε 2-3 ημέρες. Το συχνό λούσιμο απομακρύνει την φυσική λίπανση και ξηραίνει τα μαλλιά το ίδιο και το πολύ ζεστό-καυτό νερό.
  • Αποφύγετε τις συχνές επιθετικές χημικές θεραπείες και την χρήση εργαλείων κόμμωσης που είναι θερμά ή εκπέμπουν θερμότητα. Ομοίως, μην χρησιμοποιείτε τον πολύ θερμό αέρα από το πιστολάκι μαλλιών. Είναι προτιμότερο να αφήνετε τα ξηρά μαλλιά να στεγνώνουν μόνα τους, εάν αυτό είναι εφικτό.
  • Καλύψτε τα μαλλιά σας με καπέλο εάν βρίσκεστε σε ακραίες συνθήκες αυξημένης θερμοκρασίας που ταλαιπωρεί τα ήδη ξηρά μαλλιά.
  • Κουρεύετε τα ξηρά μαλλιά τακτικά ώστε να απομακρύνετε τις αδύναμες άκρες και την ψαλίδα.
  • Αποφύγετε να “πιάνετε” ψηλά τα ξηρά μαλλιά για πολλές ώρες, γιατί με αυτόν τον τρόπο συμβάλλετε στο σπάσιμο της τρίχας.
  • Λάβετε συμπληρώματα διατροφής βιταμίνης C, A, ω-3 λιπαρών οξέων και ψευδαργύρου κατόπιν συνεννοήσεως με τον ιατρό σας.
  • Μερικά χρήσιμα θεραπευτικά βότανα για τα ξηρά μαλλιά είναι η καλέντουλα, το χαμομήλι, η αλθαία και το σύμφυτο.
  • Μερικά χρήσιμα αιθέρια έλαια είναι το λιβάνι, το γεράνι, το χαμομήλι, το τριαντάφυλλο, το πατσουλί, η βετιβέρια και η παλμαρόζα.
  • Μπορείτε να φτιάξετε ή να προμηθευθείτε ενυδατικά λάδια περιποίησης μαλλιών με βάση το Νυχτολούλουδο, το αβοκάντο, το αμυγδαλέλαιο, το λάδι τζοτζόμπα ή το μποράγο.

Θέλετε να ξεκινήσετε το δικό σας πρόγραμμα διατροφής; Κάντε κλικ ΕΔΩ 

About The Author

Νεστορή Βασιλική, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος 

Πηγές:

1.Γεωργίου Μανουσάκη : «ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΑ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ», έκδοση Γεωργίου Μανουσάκη, (2008).

2.Neal’s Yard Remedies, Covent Garden-London “Το βιβλίο της ομορφιάς”, (εκδόσεις πεδίο, Α’ τόμος, 2016).

3.Neal’s Yard Remedies, Covent Garden-London “Βότανα: θεραπευτικές ιδιότητες και χρήσεις”, (εκδόσεις πεδίο, Α’ τόμος, 2015)

Comments are closed.

Scroll To Top