Νέα άρθρα

Συμπλήρωμα πρωτεΐνης: συχνές ερωτήσεις

Συμπλήρωμα πρωτεΐνης: συχνές ερωτήσεις

Συχνές δικές σας ερωτήσειςΑσχολούμαι με το γυμναστήριο και συγκεκριμένα ακολουθώ πρόγραμμα μυϊκής αύξησης όγκου. Εδώ και 9 μήνες καθημερινής  άσκησης, δεν έχω τα επιθυμητά αποτελέσματα και κατέληξα να λαμβάνω συμπλήρωμα πρωτεΐνης. Ακούγεται ότι δημιουργεί προβλήματα στο συκώτι. Ισχύει κάτι τέτοιο? Φέρουν τα ίδια προβλήματα και οι ”βιολογικές” πρωτεΐνες? 

Συμπλήρωμα πρωτεΐνης

Είναι πράγματι δύσκολο να αυξήσει κανείς τον όγκο της μυϊκής του μάζας σε μεγάλο βαθμό μόνο με την διατροφή και την καθημερινή άσκηση. Είναι γνωστό ότι σε κάθε γεύμα ο οργανισμός μπορεί να απορροφήσει και να χρησιμοποιήσει περίπου 30-40 γραμμάρια πρωτεΐνης, κάτι που εξαρτάται από την ποιότητα της προσλαμβανόμενης πρωτεΐνης, την παρουσία υδατανθράκων στο ίδιο γεύμα, την ενυδάτωση του οργανισμού και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της άσκησης.

Για να αυξήσει κανείς την μυική του μάζα μόνο με την βοήθεια της διατροφής του, θα πρέπει να λαμβάνει τόσες πολλές πρωτεΐνες με την διατροφή σε καθημερινή βάση για να μπορέσουν να αναβολισθούν σε μυϊκή μάζα, ούτως ώστε να λαμβάνει σε κάθε γεύμα 30-40 γραμμάρια πρωτεΐνης υψηλού χημικού σκορ και υψηλής βιολογικής αξίας. Επειδή αυτό είναι σχετικά δύσκολο, συνήθως συστήνεται οι ασκούμενοι να λαμβάνουν συμπληρώματα πρωτεϊνών ή αμινοξέων σε συνδυασμό με την καθημερινή τους άσκηση, διαχωρισμένα στα γεύματα (όπως για παράδειγμα κρεατίνη, πρωτεΐνη, μπάρες πρωτεΐνης ή ενεργειακές μπάρες, πόσιμα αμινοξέα) ώστε να εμπλουτισθεί η διατροφή τους με πλήρη πρωτεΐνη για να επιτευχθούν τα επιθυμητά αποτελέσματα αύξησης του μυικού όγκου.

Το πρόβλημα με την πρωτεΐνη είναι ότι για να βοηθήσει τον αθλούμενο να αυξήσει τον μυϊκό του όγκο, πρέπει να καταναλωθεί σε μεγάλες ποσότητες σε σχεδόν καθημερινή βάσηΑυτό δημιουργεί προβλήματα πρώτα στα νεφρά, γιατί τα παραπροϊόντα μεταβολισμού των πρωτεϊνών κατακρατώνται ή/και αποβάλλονται σε κάποιο ποσοστό από τους εξαιρετικά ευαίσθητους νεφρώνες. Χρειάζεται προσεκτικός σχεδιασμός της καθημερινής δόσης της πρωτεΐνης που λαμβάνει κανείς από την διατροφή και από το συμπλήρωμα πρωτεΐνης, ώστε να μην επηρεαστεί η νεφρική λειτουργία. Χρειάζονται επίσης εξετάσεις αίματος ελέγχου της λειτουργίας των νεφρών καθώς η επιπλέον πρωτεΐνη μπορεί να αυξήσει το βάρος ή να αφυδατώσει τον οργανισμό.

Όσο για το συκώτι, πράγματι επηρεάζεται και εκείνο γιατί τα συμπληρώματα πρωτεΐνης και αμινοξέων πάντοτε περιέχουν χημικές προσμίξεις ή έχουν υποστεί κάποια χημική επεξεργασία, ακόμη και αν αναγράφουν την ένδειξη “βιολογικό προϊόν” στην συσκευασία τους. Τα χημικά πρόσθετα των συμπληρωμάτων αυτών είναι πιθανόν να επηρεάσουν την ηπατική λειτουργία, για αυτό και εδώ οι εξετάσεις των ηπατικών ενζύμων κρίνονται απαραίτητες.

Πρέπει λοιπόν να είναι κανείς ιδιαίτερα προσεκτικός και να ενημερωθεί για την χημική σύσταση του σκευάσματος που πρόκειται να πάρει, καθώς επίσης και για την προέλευση του. Συμβουλευόμαστε τον ειδικό διαιτολόγο-διατροφολόγο που είναι εξειδικευμένος για να σχεδιάσει την διατροφή μας για την μυική ενδυνάμωση.

⊗Δεν λαμβάνουμε οτιδήποτε μας «πασάρουν», δεν υπερβάλουμε στις δόσεις των συμπληρωμάτων που παίρνουμε για να δούμε πιο γρήγορα και πιο θεαματικά αποτελέσματα, δεν ακολουθούμε κατά γράμμα τις συστάσεις του οποιουδήποτε έχει ακούσει κάτι σχετικό με το γυμναστήριο και την μυϊκή ενδυνάμωση, γιατί πολύ απλά κινδυνεύει η υγεία μας. Αναζητήστε πλήθος ερευνών στα έγκυρα επιστημονικά περιοδικά ώστε να ενημερωθείτε σχετικά. 

Θέλετε να ξεκινήσετε το δικό σας πρόγραμμα διατροφής; Κάντε κλικ ΕΔΩ 

About The Author

Νεστορή Βασιλική, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος 

Πηγές:

  1. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, τμήμα Ιατρικής, Τομέας Παθολογίας : «ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΠΑΘΟΛΟΓΙΑ», UNIVERSITY STUDIO PRESS, (Θεσσαλονίκη, 1998).
  2. Μαρία Χασαπίδου – Άννα Φαχαντίδου : «Διατροφή για υγεία, Άσκηση και Αθλητισμό», University Studio Press, (Θεσσαλονίκη 2002)
  3. Απόστολος Στεργιούλας : “Βιολογία της άσκησης”, (εκδ. Συμμετρία, 2005).

Comments are closed.

Scroll To Top