Νέα άρθρα

Πώς γίνεται το κάψιμο θερμίδων στον οργανισμό;

Πώς γίνεται το κάψιμο θερμίδων στον οργανισμό;

Γνωρίζεται πώς γίνεται η ενεργειακή κατανάλωση ή αλλιώς το κάψιμο των θερμίδων στον οργανισμό; Μπορούμε να αυξήσουμε το ποσό των θερμίδων που καίγονται κατά την διάρκεια του 24ώρου; Με ποιους τρόπους;

Κάψιμο θερμίδων και ενεργειακή κατανάλωση

Η διατήρηση της ζωής ενός οργανισμού έχει ενεργειακό-θερμιδικό κόστος το οποίο αντισταθμίζεται από τις τροφές που λαμβάνουμε. Οι τροφές που καταναλώνουμε, μας παρέχουν τόσο τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για την ορθή λειτουργία του οργανισμού μας όσο και το απαραίτητο ποσό θερμίδων σε μορφή ενέργειας, ώστε η αυθόρμητη διατήρηση της ζωής να συνεχίζεται απρόσκοπτα καλύπτοντας το σύνολο των αναγκών του σώματος μας σε ημερήσια 24ωρη βάση.

Η ενέργεια που χρειάζεται ο οργανισμός, διοχετεύεται αυτόματα και αυθόρμητα για να καταναλωθεί:

  • σε όλες τις βιοσυνθετικές εσωτερικές του λειτουργίες,
  • στον αναβολισμό και καταβολισμό των θρεπτικών συστατικών της τροφής που στο σύνολο τους συναποτελούν τον μεταβολισμό,
  • στην διατήρηση της ισορροπίας των ρυθμιστικών του μηχανισμών,
  • στην διατήρηση της θερμοκρασίας του πυρήνα του σώματος στους 36,3 βαθμούς κατά μέσω όρο,
  • καθώς και στην μυϊκή δραστηριότητα των ελεύθερων δραστηριοτήτων ενός ατόμου,
  • στην μυϊκή δραστηριότητα που σχετίζεται με την σωματική άσκηση-προπόνηση ενός ατόμου, εφόσον αυτή υπάρχει.

Επομένως το συνολικό κάψιμο των ημερήσιων θερμίδων στον οργανισμό περιλαμβάνει:

  • Τον βασικό μεταβολισμό (ή αλλιώς μεταβολισμό ηρεμίας) ο οποίος συγκροτεί την ενέργεια που απαιτείται για την συνολική διατήρηση των μεταβολικών διαδικασιών του οργανισμού. Αυτή είναι άμεσα σχετιζόμενη με το φύλο, την ηλικία, την σύσταση του σώματος σε άλιπη-λιπώδη μάζα, τις ορμόνες καθώς και με το κεντρικό νευρικό σύστημα. 
  • Την θερμική επίδραση της ίδιας της τροφής που καταναλώνουμε: πρόκειται για το αυτόματο ποσό θερμίδων που καίγεται μετά την λήψη της τροφής και σχετίζεται με τις διαδικασίες της πέψης και απορρόφησης των θρεπτικών συστατικών καθώς και τις διαδικασίες αποβολής των περιττών συστατικών από το γαστρεντερικό σύστημα. Αυτή είναι άμεσα σχετιζόμενη με την ποσότητα και την ποιότητα της τροφής που καταναλώνεται. Οι τροφές αυτές ονομάζονται θερμογόνες: https://www.diaitologia.gr/thermogones-trofes/
  • Την θερμική επίδραση της σωματικής δραστηριότητας που έχει να κάνει με τις αυθόρμητες κινήσεις του οργανισμού για την τέλεση των καθημερινών δραστηριοτήτων. Αυτή είναι άμεσα σχετιζόμενη με ορμονικούς και γενετικούς παράγοντες.
  • Την θερμική επίδραση της σωματικής δραστηριότητας που σχετίζεται με την  προγραμματισμένη σωματική δραστηριότητα μέσω της άσκησης ή της προπόνησης. Αυτή είναι άμεσα σχετιζόμενη με την ένταση, την διάρκεια, τον τύπο της άσκησης καθώς και με την συνολική επιφάνεια σώματος (βάρος, ύψος και ποσό μυϊκής μάζας) του ατόμου που αθλείται.
  • Την κατανάλωση (κάψιμο) θερμίδων που επισυμβαίνει για την αύξηση του οργανισμού στα διάφορα στάδια της ανάπτυξης των παιδιών και εφήβων.
Πώς γίνεται το κάψιμο θερμίδων στον οργανισμό;

Πώς γίνεται το κάψιμο θερμίδων στον οργανισμό;

Μπορούμε να αυξήσουμε το κάψιμο των θερμίδων κατά την διάρκεια του 24ώρου; Με ποιους τρόπους;

Όλες οι παραπάνω δραστηριότητες, διατηρούνται σε 24ωρη βάση και καθόλη την διάρκεια της ζωής ενός ατόμου. Εκτός από τις δραστηριότητες της σωματικής άσκησης και των αυθόρμητων κινήσεων για την τέλεση των καθημερινών δραστηριοτήτων, στις υπόλοιπες βιοχημικές διαδικασίες του οργανισμού αδυνατούμε να παρέμβουμε ουσιαστικά για να αυξήσουμε τις καύσεις σε σημαντικό βαθμό, ακριβώς λόγω της ιδιότητας του οργανισμού να διατηρεί την ομοιόσταση του και να προστατεύεται από μεγάλες διακυμάνσεις στην συνολική ημερήσια ενεργειακή δαπάνη. Εάν λοιπόν επιδιώκουμε να κάψουμε περισσότερες θερμίδες μέσα στην ημέρα, θα ήταν σκόπιμο να αυξήσουμε την σωματική δραστηριότητα και να υιοθετήσουμε κάποιου είδους άσκηση.

Θέλετε να ξεκινήσετε το δικό σας πρόγραμμα διατροφής; Κάντε κλικ ΕΔΩ 

About The Author

Νεστορή Βασιλική , Διαιτολόγος – Διατροφολόγος 

Πηγές:

1.Μαρία Χασαπίδου – Άννα Φαχαντίδου : «Διατροφή για υγεία, Άσκηση και Αθλητισμό», University Studio Press, (Θεσσαλονίκη 2002).

2.Αντώνιος Ζαμπέλας : «κλινική διαιτολογία & διατροφή με στοιχεία παθολογίας», Ιατρικές εκδόσεις Π.Χ Πασχαλίδη, (Θεσσαλονίκη 2007).

3.Burke, L.Ì. (2001) “Meeting energy needs”. Canadian Journal of Applied Sports Science.

Comments are closed.

Scroll To Top