Νέα άρθρα

Θερμογόνες τροφές : ποιες τροφές αυξάνουν τις καύσεις;

Θερμογόνες τροφές

Το πρώτο πράγμα που κάνουμε όταν θέλουμε να χάσουμε κιλά, είναι να στερούμαστε την τροφή. Μένουμε για ώρες νηστικοί, ελπίζοντας να δούμε την ζυγαριά να πέφτει κατακόρυφα. Το αποτέλεσμα; Λιμοκτονούμε, χάνουμε πολλά υγρά λόγω της παρατεταμένης αφυδάτωσης του οργανισμού μας, πεινάμε πάρα πολύ τις επόμενες μέρες και καταναλώνουμε πολλή και κακής ποιότητας τροφή για να επανέλθουμε σε κανονική κατάσταση θρέψης. Αυτό που δεν κατανοούμε είναι ότι με την πρόσληψη κακής ποιότητας τροφής αμέσως μετά από τέτοιες περιόδους στέρησης θερμίδων, ο οργανισμός αποθηκεύει περισσότερο λίπος από ότι πριν και άρα το αποτέλεσμα είναι το αντίθετο από το επιθυμητό : αύξηση του βάρους και του λίπους του σώματος.

 

Διαιτητική θερμογένεση : πως αυξάνονται οι καύσεις του οργανισμού;

Η κατανάλωση της τροφής αυξάνει περεταίρω το επίπεδο του μεταβολισμού, καίει δηλαδή θερμίδες, μέσω του μεταβολισμού με μια διαδικασία που ονομάζεται διαιτητική θερμογένεση και η οποία αποτελείται από 2 παραμέτρους :

  • Την υποχρεωτική θερμογένεση: οι θερμίδες καίγονται μετά την κατανάλωση της τροφής σαν αποτέλεσμα των διαδικασιών της πέψης, της απορρόφησης και της αφομοίωσης των διαφόρων ουσιών από τον οργανισμό.
  • Την μη-υποχρεωτική θερμογένεση : εδώ οι θερμίδες καίγονται λόγω της δραστηριοποίησης του νευρικού συστήματος, των ορμονών και όλων των υπόλοιπων διαδικασιών του μεταβολισμού γενικότερα.

Αυτός είναι και ο λόγος που λίγη ώρα μετά την πρόσληψη τροφής (συνήθως μέσα σε 1 ώρα από την λήψη τροφής), αισθανόμαστε «ζέστη». Η διαδικασία του μεταβολισμού που πυροδοτείται μετά την πρόσληψη τροφής, παράγει θερμότητα και ενέργεια μέσω των καύσεων που την αντιλαμβανόμαστε σαν ζέστη-θερμότητα στο σώμα μας. Είναι λοιπόν πολύ σημαντικό να κατανοήσουμε πως για να χάσουμε βάρος απλά πρέπει να φάμε τροφές που αυξάνουν τον μεταβολισμό μας μέσω καύσεων, τις λεγόμενες θερμογόνες τροφές.

 

Θερμογόνες τροφές

Πως δρουν οι θερμογόνες τροφές;

Εντάσσοντας στο διαιτολόγιο μας περισσότερες θερμογόνες τροφές, το αδυνάτισμα γίνεται ευκολότερη υπόθεση: τρώμε μεγαλύτερη ποσότητα φαγητού, αλλά αφομοιώνουμε συνολικά λιγότερες θερμίδες γιατί οι περισσότερες έχουν ήδη «καεί» με την διαδικασία της θερμογένεσης. Επιπλέον, οι προσλαμβανόμενες θερμίδες από τα τρόφιμα αυτά, αποθηκεύονται δυσκολότερα και σε μικρότερο βαθμό ως λίπος στον οργανισμό μας κι αυτό μας βοηθάει όχι μόνο να διατηρήσουμε το βάρος μας, αλλά να μην ξαναπαχύνουμε. Πρέπει να θυμόμαστε ότι αυτό που αυξάνει το σωματικό μας βάρος είναι το ποσό των θερμίδων που αφομοιώνουμε από τις τροφές και όχι το ποσό των θερμίδων που αυτές περιέχουν.

 

Θερμογόνες τροφές

Ποιες τροφές αυξάνουν τις καύσεις;

Όλες οι τροφές αυξάνουν τις καύσεις γιατί συμμετέχουν στην διαδικασία του μεταβολισμού. Το μέγεθος της διαιτητικής θερμογένεσης και αρά των καύσεων ποικίλει και αποτελεί γενικά το 2-35% της συνολικής προσλαμβανόμενης ενεργείας που καίγεται μετά τα γεύματα, σχετίζεται δε άμεσα με το είδος της τροφής :

  • Οι πρωτεΐνες και τα πρωτεϊνούχα γεύματα όπως το κρέας , τα ψάρια , τα αυγά και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, αυξάνουν τις καύσεις και την θερμότητα του σώματος  στο 10-35% περίπου των ολικών προσλαμβανόμενων θερμίδων σε ένα γεύμα.

 

  • Στα τρόφιμα που περιέχουν κυρίως υδατάνθρακες (ψωμί, πατάτες, ρύζι, δημητριακά, ζυμαρικά), η απώλεια θερμίδων στο γεύμα ανέρχεται κατά μέσο όρο σε 8-15% ή λίγο περισσότερο όταν τα τρόφιμα αυτά είναι πλούσια σε φυτικές ίνες.

 

  • Τα φυσικά λίπη των τροφίμων (λίπος κρεάτων, ψαριών, ξηρών καρπών,  αυξάνουν τις καύσεις και την θερμότητα του σώματος  στο 2-5% περίπου των ολικών προσλαμβανόμενων θερμίδων στο γεύμα, γιατί απαιτούν ελάχιστες θερμίδες για να μεταβολισθούν και να καούν από τον οργανισμό.

 

  • Τα μετουσιωμένα λίπη  (καμένα λάδια και λάδια τηγανίσματος) καθώς επίσης και τα τεχνητά λιπαρά (trans λιπαρά οξέα) δεν μεταβολίζονται και αποθηκεύονται στο 100% περίπου ως σωματικό λίπος.

 

  • Το πράσινο τσάι, ο καφές, τα μπαχαρικά και ιδιαίτερα τα πιο καυτερά όπως οι πιπεριές, το κρεμμύδι και το σκόρδο «ξοδεύουν» το 6-7% των ολικών θερμίδων για να μεταβολισθούν σε κάθε γεύμα.

 

  • Τα γλυκά τρόφιμα που περιέχουν γλυκόζη ή ζάχαρη απαιτούν ελάχιστες θερμίδες για να μεταβολιστούν, περίπου το 2-5% των ολικών θερμίδων που καίγονται στο γεύμα και άρα αποθηκεύουν πολύ περισσότερες θερμίδες στον οργανισμό.

 

  • Τα οινοπνευματώδη ποτά έχουν σημαντική θερμογόνο δράση, αφού σχεδόν οι μισές από τις περίπου 7 θερμίδες ανά γραμμάριο που αποδίδει το αλκοόλ απελευθερώνονται ως θερμότητα, το 50% δηλαδή. Δυστυχώς, όμως, οι άλλες μισές θερμίδες μετατρέπονται σε λίπος, γεγονός που καθιστά την τακτική κατανάλωση αλκοόλ τακτική που «παχαίνει».

Θερμογόνες τροφές

Ο πλέον λοιπόν αποδοτικός τρόπος για να βελτιώσουμε τα επίπεδα των καύσεων μας και να διατηρήσουμε το βάρος μας σταθερό, είναι οι ίδιες οι τροφές. Όχι όμως όλες οι τροφές, αλλά οι θερμογόνες τροφές, αυτές δηλαδή που διεγείρουν σημαντικά τη θερμογένεση λίγη ώρα μετά το γεύμα και συνεπακόλουθα την καύση θερμίδων, ενώ συγχρόνως μας κρατούν χορτάτους χωρίς παράλληλα να μας προσφέρουν πολλέςθερμίδες.

About The Author

Νεστορή Βασιλική , Διαιτολόγος Διατροφολόγος

Comments are closed.

Scroll To Top