Νέα άρθρα

Προϊόντα light και ετικέτες τροφίμων: τι σημαίνουν;

Προϊόντα light και ετικέτες τροφίμων: τι σημαίνουν;

Γνωρίζω πώς να διαβάζω τις ετικέτες τροφίμων των προϊόντων light; Τι σημαίνει “προϊόν ελεύθερο θερμίδων” και τι “προϊόν χαμηλού λίπους”;Έχει τελικά θερμίδες το “προϊόν light”; Προϊόντα light και ετικέτες τροφίμων: μήπως είναι τελικά παραπλανητικές για τον καταναλωτή;

Προϊόντα light και ετικέτες τροφίμων

Οι ετικέτες των τροφίμων μας είναι ιδιαίτερα χρήσιμες από την στιγμή που στην σημερινή εποχή ως καταναλωτές αγοράζουμε πολύ συχνά τυποποιημένα τρόφιμα, για λόγους ευκολίας αλλά και γούστου. Με την στροφή των καταναλωτών προς την υγιεινή διατροφή και την σίτιση με τυποποιημένα προϊόντα λιγότερων θερμίδων αλλά και λιγότερων συνολικά λιπαρών, είναι χρήσιμο να γνωρίζουμε πώς θα αποκωδικοποιήσουμε τα προϊόντα light που πωλούνται στο εμπόριο και άρα τις ετικέτες των τροφίμων αυτών, χωρίς να παραπλανηθούμε από τις πληροφορίες που αναγράφουν.

Προϊόντα light και ετικέτες τροφίμων: τι σημαίνουν;

Στις ετικέτες των τυποποιημένων προϊόντων light υπάρχουν πολλές και διαφορετικές ενδείξεις, οι οποίες καθορίζουν το περιεχόμενο και την δυνατότητα του τροφίμου να προσδώσει στον καταναλωτή κάποια ευεργετική ή μη ιδιότητα. Έτσι βρίσκουμε προϊόντα light ως:

  • Ελεύθερα θερμίδων ή χωρίς θερμίδες (calorie free): τα τρόφιμα αυτά έχουν λιγότερο από 5 θερμίδες ανά μερίδα ή ανά 100 γραμμάρια ή ανά συσκευασία, ανάλογα με το είδος του περιεχομένου τους. Παράδειγμα αποτελούν τα αναψυκτικά τύπου light/diet/zero.
  • Χαμηλών θερμίδων (low calorie): πρόκειται για τρόφιμα τα οποία έχουν λιγότερο από 40 θερμίδες ανά μερίδα ή ανά 100 γραμμάρια ή ανά συσκευασία, ανάλογα με το είδος του περιεχομένου τους.
  • Προϊόντα που αναγράφουν την ένδειξη light: δεν πρόκειται για προϊόντα που έχουν μηδενικές θερμίδες όπως συχνά πιστεύουμε, αλλά για προϊόντα με το 1/3 των θερμίδων των αντίστοιχων προϊόντων που δεν είναι light ή πρόκειται για προϊόντα με έως το 50% ή/και λιγότερο λίπος από ότι τα αντίστοιχα πλήρη προϊόντα. Παράδειγμα αποτελεί η μαγιονέζα light, η οποία συνεχίζει να έχει λίπος και θερμίδες πολύ λιγότερες από την κανονική, δεν είναι όμως ελεύθερη θερμίδων!
  • Προϊόντα χωρίς ζάχαρη ή ελεύθερα ζάχαρης (sugar free): Τα τρόφιμα αυτά περιέχουν έως 0,5 γραμμάρια ζάχαρης ανά μερίδα. Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή γιατί τα προϊόντα αυτά μπορεί να έχουν πολλές θερμίδες που προέρχονται από άλλες πηγές και όχι από την ζάχαρη όπως για παράδειγμα το λίπος, το λάδι, το αλεύρι ή το βούτυρο. Παράδειγμα αποτελούν τα κουλουράκια χωρίς ζάχαρη ή με γλυκαντικές ουσίες (στέβια) που εξακολουθούν να έχουν πολλές θερμίδες από τα παραπάνω υλικά που έχουν σε αφθονία.
  • Προϊόντα χαμηλού λίπους (low fat): πρόκειται για τρόφιμα που έχουν έως 3 γραμμάρια λίπους ή λιγότερο ανά μερίδα ή ανά 100 γραμμάρια ή ανά συσκευασία, ανάλογα με το είδος του περιεχομένου τους. Χρειάζεται επίσης προσοχή γιατί τα προϊόντα αυτά μπορεί να έχουν θερμίδες από άλλα συστατικά όπως η ζάχαρη, το αλεύρι ή οι ξηροί καρποί κ.α. Παράδειγμα αποτελούν τα παγωτά 0% λιπαρών (τα λιπαρά αναφέρονται στο γάλα από το οποίο παρασκευάζονται) που ενδέχεται να έχουν πολλές θερμίδες λόγω ζάχαρης και παρουσίας ξηρών καρπών ή άλλων θερμιδογόνων συστατικών.
  • Προϊόντα ελεύθερα χοληστερόλης (cholesterol free): πρόκειται για τρόφιμα που περιέχουν λιγότερα από 2 mg χοληστερόλης ανά μερίδα ή ανά 100 γραμμάρια ή ανά συσκευασία, ενώ υποχρεωτικά θα πρέπει να έχουν λιγότερο από 2 γραμμάρια κορεσμένου (κακού) λίπους στην σύσταση τους.
  • Προϊόντα μειωμένης χοληστερόλης (low cholesterol): αυτά έχουν τουλάχιστον 25% μειωμένη, λιγότερη χοληστερόλη και υποχρεωτικά λιγότερο από 2 γραμμάρια κορεσμένου (κακού) λίπους στην σύσταση τους, ανά μερίδα ή ανά 100 γραμμάρια ή ανά συσκευασία.
  • Προϊόντα φτωχά/μειωμένα σε άλατα νατρίου: έχουν υποχρεωτικά λιγότερο από 5 mg αλατιού ανά ισοδύναμο μερίδας. Για την μετατροπή του αλατιού σε νάτριο, δείτε εδώ: Αλάτι ή νάτριο; Ξέρω να διαβάζω τις ετικέτες των τροφίμων;
  • Προϊόντα ανάλατα ή χωρίς προσθήκη αλατιού (salt free): πρόκειται για τρόφιμα στα οποία δεν έχει προστεθεί καθόλου αλάτι.

⊗Διαβάζετε προσεκτικά τις ετικέτες των τροφίμων εάν θέλετε να επωφελείστε από τα προϊόντα light που κυκλοφορούν στο εμπόριο.

Θέλετε να ξεκινήσετε το δικό σας πρόγραμμα διατροφής; Κάντε κλικ ΕΔΩ 

About The Author

Νεστορή Βασιλική, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος 

 Πηγές:

  1. Δ.ΜΠΟΣΚΟΥ : «Χημεία τροφίμων», εκδόσεις Γαρταγάνη, (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 2004).
  2. Walker R., Rodjers J. :”Διαβήτης. Ένας πρακτικός οδηγός για την υγεία σας” (Β’τόμος, εκδόσεις Πεδίο).
  3. Μπαμπατζιμοπούλου Μ. “Νέα τρόφιμα”, (Α.ΤΕΙ.Θ, Τμήμα Διατροφής και Διαιτολογίας, Θεσσαλονίκη, 1999).

Comments are closed.

Scroll To Top