Νέα άρθρα

Γεροντική άνοια και χρήσιμα συμπληρώματα διατροφής

Γεροντική άνοια

Γεροντική άνοια και χρήσιμα συμπληρώματα διατροφής

Με τον όρο γεροντική άνοια μπορούμε να ορίσουμε την προοδευτική απώλεια μνήμης και την ταυτόχρονη εξασθένηση της νοητικής ικανότητας των ηλικιωμένων ή των ατόμων μεγάλης ηλικίας ή σχετικά μεγάλης ηλικίας, η οποία επισυμβαίνει όχι απότομα, αλλά σταδιακά και οδηγεί σε σοβαρή μείωση της δυνατότητας λειτουργίας του ασθενούς. Μερικά κύρια χαρακτηριστικά της γεροντικής άνοιας είναι η μειωμένη ικανότητα κρίσης και κριτικής σκέψης, η σταδιακά μειωμένη δεξιότητα της ομιλίας, η έκπτωση νοητικών λειτουργιών, η δυσκολία στην αναγνώριση οικείων και μη προσώπων.

Γεροντική άνοια

Γεροντική άνοια και χρήσιμα συμπληρώματα διατροφής

Τα συμπληρώματα διατροφής σε συνδυασμό με την έγκαιρη διάγνωση της γεροντικής άνοιας και την συνιστώμενη κατά περίπτωση φαρμακευτική αγωγή, μπορούν να επιβραδύνουν την εξέλιξη της και να εξασφαλίσουν καλύτερη ποιότητας ζωής στους ασθενείς και το περιβάλλον τους :

  • Αμινοξέα σε ελεύθερη μορφή : τα αμινοξέα αυτά μπορούν να αξιοποιηθούν από τον οργανισμό για τον σχηματισμό πρωτεϊνών που είναι απαραίτητες για την καλή και εύρυθμη λειτουργία του εγκεφάλου. Ενισχύουν την μνήμη, ενδυναμώνουν τους νευρώνες του εγκεφάλου και με τον τρόπο αυτό βοηθούν στην σύνδεση των κυττάρων μεταξύ τους. Οι ηλικιωμένοι εμφανίζουν ανεπάρκεια αμινοξέων λόγω της κακής απορρόφησης τους ή λόγω προβλημάτων στην διατροφή τους.

 

  • Βιταμίνη Β12 : Μπορεί να δράσει προληπτικά, προλαβαίνοντας την ζημιά των νευρικών κυττάρων, ενισχύοντας την μνήμη και την ικανότητα μάθησης. Μια συνηθισμένη δόση θεωρούνται τα 2000μg ημερησίως. Η παρατεταμένη νηστεία και η λήψη φαρμάκων μπορούν να προκαλέσουν την σχετικά εύκολη ανεπάρκεια της βιταμίνης και για τον λόγο αυτό ο έλεγχος της με εξετάσεις αίματος κρίνεται απαραίτητος.

 

  • Βιταμίνη C : Βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος στον εγκέφαλο και εμποδίζει την συγκόλληση των αιμοπεταλίων τους αίματος, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα την δημιουργία θρόμβων ή την κακή αιμάτωση του εγκεφάλου. Η συνήθης δόση μπορεί να ορισθεί τα 2000mg ημερησίως σε δόσεις.

 

  • Βιταμίνη Β6 : έως 50 mg την ημέρα θεωρούνται εξαιρετικά βοηθητικά για την ενίσχυση των πνευματικών λειτουργιών.

 

  • Βιταμίνη D και Νιασίνη (Βιταμίνη D3) :Δρουν παράλληλα με την βιταμίνη C και συμβάλουν επίσης στην καλύτερη αιμάτωση του εγκεφάλου. Συνήθης δόση μπορεί να θεωρηθούν οι 200-800 διεθνής μονάδες IU και τα 100mg αντίστοιχα, ημερησίως.

 

  • Λεκιθίνη : μια κουταλιά της σούπας την ημέρα – έως 3 φορές την ημέρα, προστατεύει τα εγκεφαλικά κύτταρα από το οξειδωτικό στρες ασκώντας αντιοξειδωτική δράση. Η λεκιθίνη προμηθεύει επίσης τον οργανισμό με χολίνη, ουσία που βοηθά στην ενίσχυση της μνήμης και στην αντιμετώπιση της κατάθλιψης.

 

  • Λινέλαιο : μια κουταλιά της σούπας την ημέρα πριν από το φαγητό προμηθεύει τον οργανισμό με τα απαραίτητα λιπαρά οξέα ενισχύοντας τις λειτουργίες του εγκεφάλου και του κεντρικού νευρικού συστήματος.

 

  • Ψευδάργυρος : 50 mg την ημέρα θεωρούνται βοηθητικά στην απόρριψη τοξικών βαρέων μετάλλων από τον οργανισμό. Τα βαρέα μέταλλα που συσσωρεύονται στον οργανισμό, επιταχύνουν και την εμφάνιση της άνοιας.

 

  • Το αμινοξύ Σερίνη : σε δόση 50 mg την ημέρα αποτρέπουν την εμφάνιση της κατάθλιψης και βελτιώνουν τα συμπτώματα της γεροντικής άνοιας και της νόσου Αλτσχάιμερ. Η Σερίνη βοηθά στην ενίσχυσης της μνήμης και της ικανότητας μάθησης.

 

  • Βασιλικός πολτός : περιέχει ουσίες που βοηθούν στην καλύτερη λειτουργία του οργανισμού σε όλα τα επίπεδα.

 

  • Από τα βότανα το Τζίνγκο Μπιλόμπα : βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος στον εγκέφαλο και συμβάλει στην εξουδετέρωση των ελεύθερων ριζών στα κύτταρα του εγκεφάλου.

Γεροντική άνοια

Πηγές :

  1. Αντώνιος Ζαμπέλας : «κλινική διαιτολογία & διατροφή με στοιχεία παθολογίας», Ιατρικές εκδόσεις Π.Χ Πασχαλίδη, (Θεσσαλονίκη 2007).
  2. Γεωργίου Μανουσάκη : «ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΑ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ», έκδοση Γεωργίου Μανουσάκη, (2008).
  3. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, τμήμα Ιατρικής, Τομέας Παθολογίας : «ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΠΑΘΟΛΟΓΙΑ», UNIVERSITY STUDIO PRESS, (Θεσσαλονίκη, 1998)

 

Θέλετε να ξεκινήσετε το δικό σας πρόγραμμα διατροφής; Κάντε κλικ ΕΔΩ 

Νεστορή Βασιλική , Διαιτολόγος – Διατροφολόγος 

 

Leave a Reply

Scroll To Top