Νέα άρθρα

Η Φάβα – Το όσπριο της παρέας

1111

Φάβα στα Λατινικά, λέγεται το κουκί (Faba). Είναι ο  νόστιμος πουρές από τα γνωστά σε όλους μας κουκιά.

Φάβα όμως μπορεί να παρασκευαστεί και από ένα ξεχωριστό όσπριο, διαφορετικό από την φακή με την οποία συνήθως συγχέεται, που προέρχεται από το φυτό Λαθούρι, ένα είδος κουκιού (κύαμος), ψυχανθές και δικοτυλήδονο με την βοτανική ονομασία : Λάθυρος ο ήμερος. Τα αλεσμένα τα σπέρματα του λαθουριού ή βρασμένα σε μορφή πηχτού χυλού αποτελούν το μαγειρικό παρασκεύασμα γνωστό στο ευρύ κοινό ως φάβα.

Στο εμπόριο επικράτησε να ονομάζεται φάβα ένα άλλο όσπριο που δεν είναι κουκί, ο ξερός αρακάς ή μπιζέλι σπασμένο στα δύο το οποίο κυκλοφορεί σε δύο τύπους : η κίτρινη φάβα από μπιζέλια(split peas wallow bean) και η πράσινη φάβα από μπιζέλια (split peas green bean).

2

Η φάβα της Σαντορίνης

Η πιο φημισμένη φάβα στην χώρα μας είναι αυτή της Σαντορίνης, έχει χρώμα ωχρό κίτρινο και είναι το χωρισμένο στα δύο χοντροαλεσμένο κουκί, το Λαθούρι. Κυκλοφορεί στο εμπόριο με τις εξής ονομασίες: Split Tohilban, Horse Bean, Field Bean, Vetch Bean, Broad Bean-Grain. Είδη φάβας καλλιεργούνται και σε άλλα νησιά του αιγαίου, ενώ το Πλωμάρι της Λέσβου έρχεται πρώτο σε κατανάλωση της κλασσικής φάβας από κουκιά σε όλη την Ελλάδα.

3

 

Η κατανάλωση φάβας από τα γνωστά κουκιά, εγκαταλείφθηκε τα τελευταία χρόνια κυρίως για δύο λόγους:

  1. Ο φόβος των καταναλωτών για την κυάνωση, ασθένεια που προκαλούν τα ξερά κουκιά σε ορισμένα άτομα που πάσχουν από έλλειψη του ενζύμου G6PD.

 

  1. Η σύνθετη διαδικασία προετοιμασίας της φάβας από κουκιά, σε σχέση με την πιο απλή διαδικασία παρασκευής φάβας από τον σπασμένο αρακά ή το λαθούρι, που θέλουν απλά βράσιμο και μερικές φορές πέρασμα από μύλο.

4

Η θρεπτική αξία της φάβας ανά 100 γραμμάρια τροφίμου

  • Η φάβα μαγειρεμένη κανονικά, αποδίδει ανά μερίδα 100 γρ. σχετικά μικρή ποσότητα θερμίδων : 328 kcal σε σχέση με άλλου τύπου φαγητά. Ειδικά σε περιπτώσεις υιοθέτησης χορτοφαγικών διαιτολογίων ή σε περιόδους νηστείας, η φάβα αποτελεί εξαιρετικό υποκατάστατο του κρέατος.

 

  • Η φάβα περιέχει ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά υδατανθράκων 58,2 γρ. (63%) και πρωτεϊνών 22,1 γρ. (20%) γεγονός το οποίο την καθιστά μια πλούσια πηγή φυτικών πρωτεϊνών. Επειδή όμως το απαραίτητο για τον οργανισμό αμινοξύ μεθειονίνη απουσιάζει από τη φάβα, για να υπάρχει πληρότητα αμινοξέων η φάβα θα πρέπει να συνοδεύεται με δημητριακά όπως το ρύζι.

 

  • Δεν έχει καθόλου λιπαρά.

 

  • Η πλούσια περιεκτικότητά της σε διαλυτές φυτικές ίνες : 10,7γρ. την καθιστούν ένα ιδανικό τρόφιμο για τη διατήρηση των επιπέδων του σακχάρου και της χοληστερίνης του αίματος σε φυσιολογικά επίπεδα, για την ομαλή λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος και την πρόληψη του καρκίνου του παχέος εντέρου.

 

  • Είναι πλούσια σε μαγνήσιο : 130 mg που βοηθά στη διατήρηση της καλής λειτουργίας της μνήμης, σε φυλλικό οξύ και μαγγάνιο, καθώς τα 100γρ. μπορούν να μας εφοδιάσουν με 40% της αναγκαίας συνιστώμενης ποσότητας αυτών των θρεπτικών συστατικών.

 

  • Κάλιο : 910 mg, είναι εξαιρετική πηγή καλίου.

 

  • Σίδηρο : 5,4 mg (μη αιμικό σίδηρο, φυτικό σίδηρο που όμως δεν είναι αρκετά βιοδιαθέσιμος).

123

Συνταγές με φάβα

Εκτός από τη μορφή της πηχτής σούπας που γνωρίζουμε, η φάβα μπορεί να μαγειρευτεί σαν πουρές, να μπει βρασμένη σε σαλάτες με λαχανικά ή θαλασσινά, να γίνει σάλτσα ντιπ αλλά και να μαγειρευτεί σαν ριζότο. Ταιριάζει ιδιαίτερα με τα ψάρια και τα θαλασσινά και αποτελεί εξαιρετικό μεζέ στα τσιπουράδικα. Μην διστάζετε να την δοκιμάσετε, εάν δεν το έχετε ήδη κάνει!

About The Author

Νεστορή Βασιλική , Διαιτολόγος – Διατροφολόγος 

Comments are closed.

Scroll To Top