Νέα άρθρα

Δίαιτα για σάκχαρο: μία εβδομαδιαία ειδική δίαιτα

δίαιτα για σάκχαρο

Δίαιτα για σάκχαρο: μία εβδομαδιαία ειδική δίαιτα

Μία τυπική εβδομαδιαία δίαιτα για άτομα που παρουσιάζουν ανεβασμένο σάκχαρο στις εξετάσεις τους, θα μπορούσε να σχεδιαστεί με βάση τις ακόλουθες συστάσεις:

  1. ΤΡΩΜΕ ΜΙΚΡΑ ΚΑΙ ΣΥΧΝΑ ΓΕΥΜΑΤΑ ΗΜΕΡΗΣΙΩΣ ΕΚ ΤΩΝ ΟΠΟΙΩΝ 3 ΜΕΓΑΛΑ (ΠΡΩΙ-ΜΕΣΗΜΕΡΙ-ΒΡΑΔΥ) ΚΑΙ 2-3 ΜΙΚΡΑ.

 

  1. ΤΟ ΨΩΜΙ, ΤΟ ΡΥΖΙ, ΤΑ ΔΗΜΗΤΡΙΑΚΑ ΕΙΝΑΙ Η ΒΑΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΜΑΣ. ΦΡΟΝΤΙΖΟΥΜΕ ΝΑ ΤΡΩΜΕ ΑΡΚΕΤΗ ΠΟΣΟΤΗΤΑ ΑΠΟ ΑΥΤΑ ΜΟΙΡΑΣΜΕΝΗ ΙΣΑ ΣΤΑ ΓΕΥΜΑΤΑ: (περίπου 1 φέτα ψωμί σε κάθε γεύμα, 1 μερίδα (3-4 κουταλιές της σούπας γεμάτες) ρύζι ή κριθαράκι στο μεσημεριανό ή το βραδινό μαζί με το κρέας).

 

  1. ΔΕΝ ΤΡΩΜΕ ΠΟΛΥ ΚΡΕΑΣ: (1 φορά την εβδομάδα κόκκινο ή λευκό κρέας ή κοτόπουλο σε κανονική μερίδα 180 γρ. μαγειρεμένο με λίγο λάδι, ψητό και σπάνια τηγανιτό.)

 

  1. ΟΣΠΡΙΑ 1-2 ΦΟΡΕΣ ΤΗΝ ΕΒΔΟΜΑΔΑ είναι απαραίτητο να συμπεριλαμβάνονται στην δίαιτα για το σάκχαρο, καθώς οι φυτικές τους ίνες και ο χαμηλός γλυκαιμικός τους δείκτης βοηθούν στην αργή αύξηση του σακχάρου στο αίμα, στην καθυστέρηση της εμφάνισης του αισθήματος της πείνας καθώς και στην αντιμετώπισης της δυσκοιλιότητας.

 

  1.  ΤΑ ΜΑΓΕΙΡΕΥΤΑ ΦΑΓΗΤΑ ΜΕ ΡΥΖΙ (σαρμάδες , γεμιστά , πρασόρυζα κ.τ.λ) είναι κατάλληλα για την δίαιτα για σάκχαρο, αλλά όχι σε συχνή κατανάλωση και όχι παράλληλα με κατανάλωση ψωμιού. Προσπαθούμε να αντικαθιστούμε το λευκό ρύζι με το καστανό που περιέχει πολλές φυτικές ίνες ή με το πλιγούρι ή τον φαόπυρο, τροφές με χαμηλότερο γλυκαιμικό δείκτη από το ρύζι.

 

  1. ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΟ ΛΑΔΙ που έχει πολλές θερμίδες :  (1 κουτάλι της σούπας ελαιόλαδο στην κάθε μερίδα φαγητού).

 

  1. ΤΑ ΑΜΥΛΟΥΧΑ  ΤΡΟΦΙΜΑ (πατάτες αλλά και τα μακαρόνια) ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΣΥΝΟΔΕΥΟΥΝ ΤΟ ΚΥΡΙΩΣ ΦΑΓΗΤΟ 2 με 3 ΦΟΡΕΣ ΤΗΝ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΚΑΙ ΚΑΝΟΥΝ ΚΑΛΟ μόνο σε μικρές ποσότητες: 2 μεσαίες πατάτες ψητές, πουρέ ή βραστές και ½ πιάτο ρηχό βραστά μακαρόνια ή 1 φλ. βραστό κοφτό μακαρονάκι , φιδές , τραχανάς , πλιγούρι. Τα ζυμαρικά και οι πατάτες, έχουν αυξημένο γλυκαιμικό δέκτη και ανεβάζουν απότομα το ζάχαρο.  Μπορούμε να αντικαταστήσουμε τις πατάτες με γλυκοπατάτες : Γλυκοπατάτα και θερμίδες.

 

  1. ΨΑΡΙ ΨΗΤΟ 1 με 2 ΦΟΡΕΣ ΤΗΝ ΕΒΔΟΜΑΔΑ είναι απαραίτητο στην δίαιτα για σάκχαρo (καλύτερα με αρκετό λίπος γιατί είναι πλούσιο σε ω-3 και ω-6 λιπαρά οξέα, δηλαδή σκουμπριά, τσιπούρες, τόνο, σολομό αλλά και μικρά ψάρια καλύτερα και αυτά ψητά).

 

  1. ΤΡΩΜΕ ΦΡΟΥΤΑ ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ ΚΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΤΟ ΑΠΟΓΕΥΜΑ, ΠΟΤΕ ΟΜΩΣ ΠΟΛΛΑ ΦΡΟΥΤΑ ΜΑΖΙ (1 μεγάλο μήλο ή 2 μικρά ξινόμηλα ή 1 πορτοκάλι ή 2 μικρά αχλάδια κ.τ.λ). Τα φρούτα όταν καταναλώνονται πολλά μαζί, ανεβάζουν κατά πολύ το σάκχαρο του αίματος λόγω της φρουκτόζης που περιέχουν. Ομοίως και τα ξερά φρούτα, ακόμα κα αυτά που ΔΕΝ έχουν ζάχαρη.

 

  1. ΠΡΟΤΙΜΑΜΕ ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΙΚΑ ΜΕ ΧΑΜΗΛΑ ΛΙΠΑΡΑ (τυρί λευκό με λίγο λίπος, γάλα και γιαούρτι 2% και μπορούμε να φάμε 1 ποτήρι γάλα ή 1 γιαούρτι ή 1 κομμάτι μεγάλο τυρί λευκό την ημέρα)

 

  1. ΠΡΟΤΙΜΑΜΕ ΑΛΛΑΝΤΙΚΑ ΚΑΙ ΚΑΣΕΡΙ ΕΠΙΣΗΣ ΧΑΜΗΛΑ ΣΕ ΛΙΠΟΣ (όχι όμως σε καθημερινή βάση  και προσέχουμε να μην έχουν πολύ αλάτι, καλύτερα να αγοράζουμε τύπου βραστά και όχι αέρος.)

 

  1. ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΦΑΜΕ 2-3 ΑΥΓΑ ΤΗΝ ΕΒΔΟΜΑΔΑ (καλύτερα βραστά με 1 φέτα ψωμί  ή ομελέτα στην οποία θα μπορούσαμε να προσθέσουμε λαχανικά της αρεσκείας μας μαζί και σαλάτα και 1 μόνο φέτα ψωμί, ιδιαίτερα στο βραδινό μας γεύμα). Το αυγό έχει εξαιρετική θρεπτική αξία και δεν είναι σκόπιμο να το αποκλείσουμε από την διατροφή μας.

 

  1. ΤΡΩΜΕ ΠΟΛΛΕΣ ΣΑΛΑΤΕΣ (μαζί με τα γεύματα, βραστές ή ωμές προσέχουμε το ελαιόλαδο -1 κουταλιά της σούπας σε 1 πιάτο βαθύ- όχι πολύ αλάτι, άφθονο όμως το λεμόνι ή το ξύδι και τα μυρωδικά που μας αρέσουν. Δίνουμε έμφαση στις σαλάτες εποχής.

 

  1. ΑΠΑΓΟΡΕΥΟΝΤΑΙ ΤΑ ΓΛΥΚΑ ΚΑΙ Η ΖΑΧΑΡΗ. (εάν θέλουμε κάποια στιγμή να φάμε κάτι γλυκό, μπορούμε να φάμε 1 μικρό σοκολατάκι, λίγο παστέλι, ½ κουτ. σούπας γλυκό κουταλιού, 1 μικρό μπολ ρυζόγαλο ή κρέμα κάστερ πάουντερ φτιαγμένα με ελάχιστη ζάχαρη ή μέλι ή φρουκτόζη ή κάποια γλυκαντική ουσία χωρίς θερμίδες κατάλληλη για ζαχαροπλαστική, αλλά και πάλι ελάχιστη). Πρέπει να αντιληφθούμε ότι ακόμα και αν το γλυκό δεν έχει ζάχαρη και έχει κάποια γλυκαντική ουσία, θα εξακολουθεί να έχει αλεύρι-σιμιγδάλι-χαρουπάλευρο-οποιοδήποτε άλευρο, οπότε το ζάχαρο μας θα συνεχίσει να αυξάνεται ακόμα και αν η ζάχαρη λείπει. Επιπρόσθετα, δεν είναι σκόπιμο να συνηθίζουμε στις γλυκές γεύσεις, γιατί η ζάχαρη προκαλεί εξάρτηση και θα μας είναι εξαιρετικά δύσκολο να την αποχωριστούμε.

 

  1. ΑΠΟΦΕΥΓΟΥΜΕ ΝΑ ΠΙΝΟΥΜΕ ΑΛΚΟΟΛ: (αν πιούμε θα είναι σίγουρα μετά από το φαγητό και όχι πάνω από 2 μικρά ποτηράκια κρασί ή ρετσίνα ή μπύρα). Μπορούμε να προτιμούμε και την μπύρα χωρίς αλκοόλ, πάλι όμως με προσοχή.

 

  1. ΠΡΙΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΚΑΠΟΙΑ ΒΑΡΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΦΑΕΙ (είναι σημαντικό να έχουμε καταναλώσει υδατάνθρακες , δηλαδή ψωμί. Εάν το σάκχαρο πέσει και αισθανθούμε ζαλάδα, αδυναμία, κόπωση μπορούμε να φάμε αμέσως κάτι γλυκό αλλά σε μικρή ποσότητα π.χ έναν χυμό, ένα φρούτο, ένα μικρό γλυκάκι ή να έχουμε ετοιμάσει από πριν ζαχαρόνερο και να πιούμε 1 ποτηράκι ή 1 κουτάλι γλυκού μέλι). ΔΕΝ είναι σκόπιμο να καταναλώνουμε τεράστιες ποσότητες γλυκών κατά την διάρκεια της υπογλυκαιμίας, γιατί θα δημιουργήσουμε υπεργλυκαιμία και μετέπειτα αντιδραστική υπογλυκαιμία.

 

  1. ΑΠΟΦΕΥΓΟΥΜΕ ΝΑ ΦΑΜΕ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΜΕΝΕΣ ΤΡΟΦΕΣ ΜΕ ΠΟΛΥ ΚΡΥΦΟ ΑΛΑΤΙ ΚΑΙ ΚΡΥΦΗ ΖΑΧΑΡΗ. (πατατάκια, ξηρούς καρπούς, παστά τρόφιμα, πολλά τουρσιά, αγοραστές κονσέρβες και όχι πολλά καυτερά γιατί φέρνουν δυσφορία και ανεβάζουν το σάκχαρο).

 

  1. ΔΕΝ ΞΕΧΝΑΜΕ ΟΤΙ ΤΟ ΑΛΕΥΡΙ ΚΑΙ Η ΕΣΤΩ ΛΙΓΗ ΖΑΧΑΡΗ ΠΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΝΟΥΜΕ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΤΙΜΟΤΕΡΟ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΜΑΥΡΑ (ολικής και σικάλεως για τα άλευρα, μαύρη ζάχαρη ή καστανό ρύζι.)

 

  1. ΟΙ ΓΛΥΚΑΝΤΙΚΕΣ ΟΥΣΙΕΣ ΓΙΑ ΔΙΑΒΗΤΙΚΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΑΜΦΙΒΟΛΟΥ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΚΑΛΟ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΤΙΣ ΠΡΟΤΙΜΑΜΕ ΕΚΤΟΣ ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΓΚΗ. (π.χ η ζαχαρίνη και η ασπαρτάμη για τον καφέ). Μπορούμε να προσθέσουμε φυσικές γλυκαντικές ουσίες, όπως η στέβια.

 

  1. ΜΑΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ Η ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ Η ΣΩΣΤΗ ΠΟΣΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΜΑΣ.

 

Δίαιτα για σάκχαρο : μία εβδομαδιαία ειδική δίαιτα

Πυραμίδα διατροφής

Θέλετε να ξεκινήσετε το δικό σας πρόγραμμα διατροφής; Κάντε κλικ ΕΔΩ 

About The Author

Νεστορή Βασιλική , Διαιτoλόγος Διατροφoλόγος

Πηγές:

 1.Αντώνιος Ζαμπέλας : «κλινική διαιτολογία & διατροφή με στοιχεία παθολογίας», Ιατρικές εκδόσεις Π.Χ Πασχαλίδη, (Θεσσαλονίκη 2007).

2.Μαρία Χασαπίδου – Άννα Φαχαντίδου : «Διατροφή για υγεία, Άσκηση και Αθλητισμό», University Studio Press, (Θεσσαλονίκη 2002).

3.Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, τμήμα Ιατρικής, Τομέας Παθολογίας : «ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΠΑΘΟΛΟΓΙΑ», UNIVERSITY STUDIO PRESS, (Θεσσαλονίκη, 1998).

2 comments

  1. Αγαπητή Αγγελική,

    σας ευχαριστώ για το ερώτημα και σας απαντώ με βάση την προσωπική μου γνώμη:

    Εαν το πρωί νηστική έχετε πάνω από 1 σάκχαρο και δεν είναι μόνο μια τυχαία μέτρηση αυτή που μου αναφέρατε,

    τότε ενδεχομένως να έχετε αναπτύξει σάκχαρο ή προδιαβήτη που είναι μια κατάσταση την οποία θα πρέπει να προσέξετε αρκετά.

    Θα ήταν καλό να κάνετε και άλλες καθημερινές μετρήσεις σακχάρου,

    αλλά και ειδικές εξετάσεις αίματος όπως η γλυκοζυλιωμένη αιμοσφαιρίνη (HbA1C)

    για να μετρήσετε πως έχει κυμανθεί το σακχαρό σας το τελευταίο 3μηνο, καθώς επίσης και καμπύλη σακχάρου.

    Τότε θα έχετε ολοκληρωμένη εικόνα για το σάκχαρο σας και τότε θα μπορούσα να σας συμβουλέψω σε σχέση με την διατροφή.

    Το άρθρο που διαβάσατε σχετικά με το σάκχαρο, θα μπορούσε να είναι μια καλή αρχική συμβουλή για εσάς ώστε να προσέξετε

    την διατροφή και το βάρος σας, γι αυτό μπορείτε να ακολουθήσετε εκείνες τις συμβουλές.

    Καλό θα ηταν επίσης να χάσετε και κάποια κιλά αν έχετε περιττό βαρος.

    Όσο για την χοληστερίνη, η διατροφή σας πρέπει να είναι εξειδικευμένη αλλά δεν απέχει σημαντικά από αυτήν για το σάκχαρο.

    Κάντε τις εξετάσεις σας, ρωτήστε για το ιστορικό της οικογένειας σας

    και συμβουλευτείτε τον γιατρό σας.

    Για οτιδήποτε χρειαστείτε, ευχαρίστως να σας βοηθήσω.

    Σας ευχαριστώ πολύ,

    Νεστορή Βασιλική

  2. Το σάκχαρό μου είναι 1,13 το πρωί νηστική. Πρέπει να κάνω δίαιτα; , να πάρω φάρμακα; Ηδη παίρνω για τη χοληστερίνη. Τι δίαιτα πρέπει να κάνω γιατί η χοληστερίνη και το σάκχαρο δεν νομίζω ότι θέλουν την ίδια διατροφη . Ευχαριστώ πολύ.

Scroll To Top