Νέα άρθρα

Οι 3 φάσεις αύξησης του σωματικού βάρους

Οι 3 φάσεις αύξησης του σωματικού βάρους

Η αύξηση του σωματικού βάρους ενός ατόμου δεν είναι μια στατική διαδικασία. Γνωρίζετε ποιες είναι οι 3 φάσεις αύξησης του σωματικού βάρους που οδηγούν σταδιακά ένα άτομο στο υπερβάλλον βάρος (υπέρβαρο) και την παχυσαρκία;

Που οφείλεται η αύξηση του σωματικού βάρους;

Παρά την τάση του ανθρωπίνου οργανισμού να διατηρεί σχετικά σταθερό το σωματικό βάρος χρησιμοποιώντας διάφορους φυσιολογικούς ρυθμιστικούς μηχανισμούς, ωστόσο σε κάποια χρονική περίοδο της ζωής του ατόμου είναι πιθανόν να παρατηρηθεί σημαντική αύξηση του σωματικού βάρους.

Μια παρατεταμένη θετική ενεργειακή ισορροπία είναι πιθανόν να ξεπεράσει αυτούς τους φυσιολογικούς μηχανισμούς, οδηγώντας το άτομο σε σταδιακή αύξηση του σωματικού του βάρους.

Πότε όμως επιτυγχάνεται θετική ενεργειακή ισορροπία στον οργανισμό; Όταν η ενεργειακή πρόσληψη αυξάνεται σε σχέση με την ενεργειακή απώλεια (τις ενεργειακές απαιτήσεις του οργανισμού) ως αποτέλεσμα:

  1. Της αύξησης της συνολικής ενέργειας που προσλαμβάνεται μέσω της τροφής,
  2. Της μείωσης της ενεργειακής κατανάλωσης (μέσω των δραστηριοτήτων και της άσκησης),
  3. Συνδυασμού αυτών.

Τόσο οι μεγάλες αποκλίσεις από την ενεργειακή ισορροπία ανά τακτά χρονικά διαστήματα στην ζωή ενός ανθρώπου όσο και οι μικρές αλλά μόνιμες αποκλίσεις από την ενεργειακή ισορροπία, οδηγούν το άτομο σε αύξηση βάρους και παχυσαρκία.

Οι 3 φάσεις αύξησης του σωματικού βάρους

Οι 3 φάσεις αύξησης του σωματικού βάρους

Μια διαδικασία αύξησης του σωματικού βάρους ενός ατόμου μπορεί να διαιρεθεί σε 3 φάσεις:

  1. Την στατική φάση προ-παχυσαρκίας: το άτομο στην φάση αυτή βρίσκεται για μεγάλα χρονικά διαστήματα σε ενεργειακή ισορροπία (καταναλώνει όση ενέργεια προσλαμβάνει) και το βάρος του παραμένει σταθερό (άσχετα αν το βάρος είναι χαμηλό, φυσιολογικό ή αυξημένο).
  2. Την δυναμική φάση: κατά την διάρκεια της φάσης αυτής, το άτομο κερδίζει βάρος ακριβώς επειδή η ενεργειακή του πρόσληψη υπερβαίνει την ενεργειακή του κατανάλωση για ΠΑΡΑΤΕΤΑΜΕΝΗ ΧΡΟΝΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ. Η δυναμική αυτή φάση μπορεί να διαρκέσει για αρκετά χρόνια και πολύ συχνά μπορεί να συμπεριλαμβάνει μικρές ή μέτριες αυξομειώσεις στο βάρος ως αποτέλεσμα των συνειδητών προσπαθειών του ατόμου να αφαιρέσει τα περιττά κιλά, κάτι που μπορεί να καταφέρνει αλλά μόνο προσωρινά.
  3. Την στατική φάση της παχυσαρκίας. Εδώ η ενεργειακή ισορροπία αποκαθίσταται (η ενεργειακή πρόσληψη είναι πάλι ίση με την ενεργειακή κατανάλωση), αλλά το σωματικό βάρος του ατόμου είναι πλέον μεγαλύτερο από εκείνο της στατικής φάσης της προ-παχυσαρκίας. Από την στιγμή που η φάση αυτή θα εδραιωθεί στον οργανισμό, το νέο μεγαλύτερο βάρος φαίνεται να διαφυλάσσεται από τον οργανισμό μέσω των ρυθμιστικών μηχανισμών του. Το βάρος αυτό θεωρείται τώρα ως “φυσιολογικό” για τον οργανισμό και πρέπει να διαφυλαχθεί. Για τον λόγο αυτό:

ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΚΟΛΟ ΝΑ ΧΑΣΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΤΟ ΕΠΙΠΡΟΣΘΕΤΟ ΒΑΡΟΣ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΚΕΡΔΙΣΕΙ, όταν έχει ήδη φτάσει στην στατική φάση της παχυσαρκίας και ακόμα δυσκολότερο όταν παράλληλα συμβαίνει να έχει μειωθεί και η σωματική δραστηριότητα-άσκηση του ατόμου αυτού.

Θέλετε να ξεκινήσετε το δικό σας πρόγραμμα διατροφής; Κάντε κλικ ΕΔΩ 

About The Author

Νεστορή Βασιλική, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος 

Πηγές:

1.Κατσιλάμπρος, Τσίγκος “ΠΑΧΥΣΑΡΚΙΑ: Η Πρόληψη και η Αντιμετώπιση μιας Παγκόσμιας Επιδημίας”, (έκδοση του Π.Ο.Υ, Γενεύη, 2000, για την Ελλάδα εκδ. ΒΗΤΑ medical arts).

2.Μαρία Χασαπίδου – Άννα Φαχαντίδου : «Διατροφή για υγεία, Άσκηση και Αθλητισμό», University Studio Press, (Θεσσαλονίκη 2002).

 

Comments are closed.

Scroll To Top