Νέα άρθρα

Φύλλα καπουτσίνο: πλούσια σε βιταμίνη C

Φύλλα καπουτσίνο: πλούσια σε βιταμίνη C

Φύλλα καπουτσίνο: γνωρίζετε ότι τα φύλλα και τα άνθη του φυτού καπουτσίνο τα οποία χρησιμοποιούνται συχνά στην μαγειρική είναι πολύ πλούσια σε βιταμίνη C;

Το φυτό καπουτσίνος και τα φύλλα καπουτσίνο: προέλευση

Το φυτό τροπαίολο το μέγα ή αλλιώς το φυτό καπουτσίνος ή καπουτσίνο (tropaelum majus), ανήκει στην κατηγορία των βρωσίμων ζιζανίων ή καλλωπιστικών φυτών. Είναι ιθαγενές των Άνδεων και ο τόπος καταγωγής του είναι η Βολιβία και το Περού, τα τελευταία χρόνια όμως η καλλιέργεια του έχει εξαπλωθεί σε όλον τον κόσμο και είναι εξαιρετικά δημοφιλής, καθώς τα φύλλα, τα άνθη και οι σπόροι του φυτού καπουτσίνο χρησιμοποιούνται ευρέως στην μαγειρική κυρίως για τον καλλωπισμό των gourmet πιάτων.

Σε πολλά μέρη του κόσμου όπως στην Νέα Ζηλανδία, ο καπουτσίνος θεωρείται επιθετικό ζιζάνιο ακριβώς επειδή φυτρώνει εύκολα, σχετικά γρήγορα και προσαρμόζεται σχεδόν παντού, στις εύκρατες όμως ζώνες ξεκίνησε να καλλιεργείται συστηματικά λόγω της μαγειρικής του χρήσης. Στην χώρα μας, τα φύλλα καπουτσίνο ξεκίνησαν να γίνονται ιδιαίτερα γνωστά τα τελευταία χρόνια μέσω των εκπομπών μαγειρικής που γνώρισαν στο κοινό πολλά καινούρια συστατικά της gourmet μαγειρικής τέχνης.

Φύλλα καπουτσίνο: πλούσια σε βιταμίνη C

Το φυτό καπουτσίνος και τα φύλλα καπουτσίνο: θρεπτικά συστατικά και χρήσεις

Το φυτό καπουτσίνος αναπτύσσεται σχεδόν παντού, προτιμώντας περισσότερο το αποστραγγισμένο έδαφος με μεγάλη ηλιοφάνεια. Όσο πιο πλούσιο είναι το έδαφος σε θρεπτικά συστατικά, τόσο πιο πολλά φύλλα και άνθη θα δώσει τελικά το φυτό. Πρόκειται για μονοετές φυτό, το οποίο μπορεί να φτάσει σε έκταση τα 1,5 με 2 μέτρα και σε ύψος έως και τα 3 μέτρα. Πολλαπλασιάζεται εύκολα μέσω των σπόρων του.

Τα φύλλα καπουτσίνο είναι σχεδόν κυκλικά και παρουσιάζουν τις χαρακτηριστικές λευκές “φλέβες” ενώ τα άνθη του μπορεί να είναι κίτρινα ή κόκκινα και εμφανίζονται στις αρχές του καλοκαιριού. Τα φύλλα καπουτσίνο του μπορούν να συλλεχθούν οποτεδήποτε χρειαστεί να χρησιμοποιηθούν απευθείας από το φυτό, ομοίως και άνθη του. Εάν πρόκειται να χρησιμοποιηθούν για φαρμακευτική χρήση όπως για την παρασκευή βάμματος ή για αποξήρανση, είναι προτιμότερο τα φύλλα καπουτσίνο και τα άνθη να συλλέγονται τέλος καλοκαιριού.

Φύλλα καπουτσίνο: πλούσια σε βιταμίνη C

Φύλλα και άνθη του φυτού καπουτσίνο

Τα βασικά συστατικά του φυτού καπουτσίνο είναι:

  • Σπιλανθόλη: πρόκειται γα ένα αμίδιο λιπαρού οξέως με σημαντικές αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες που χρησιμοποιείται ευρέως στην κοσμετολογία για την παραγωγή κρεμών ομορφιάς ακριβώς επειδή είναι σε θέση να διαπερνά τον φυσιολογικό φραγμό του δέρματος.
  • Μυροσίνη: πρόκειται για ένα ισχυρό υδρολυτικό ένζυμο που βοηθά στη απόχρεμψη της βλέννας του αναπνευστικού συστήματος.
  • Ιώδιο.
  • Σίδηρος.
  • Οξαλικό οξύ.
  • Φωσφορικά άλατα.
  • Τα φύλλα καπουτσίνο και τα άνθη του φυτού έχουν μεγάλη περιεκτικότητα σε βιταμίνη C.

Χρήσεις του φυτού καπουτσίνο:

Τα φύλλα και τα άνθη καπουτσίνο έχουν αντιβιοτικές, αντιβηχικές και αποχρεμπτικές δράσεις:

  • Μαγειρική: τα φύλλα καπουτσίνο και τα άνθη προσφέρουν πικάντικη γεύση στις σαλάτες, βιταμίνη C αλλά και μια πολύχρωμη, βρώσιμη νότα ομορφιάς.
  • Τα φύλλα καπουτσίνο μπορούν να γίνουν πολτός που σαν εντριβή του δέρματος του τριχωτού της κεφαλής μπορούν να προκαλέσουν υπεραιμία και βελτίωση της τριχοφυΐας λόγω της περιεκτικότητας τους σε σπιλανθόλη.
  • Ως λοσιόν που προέρχεται από έγχυμα, τα φύλλα καπουτσίνο μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως αντισηπτικό για κοψίματα και εκδορές.
  • Ως έγχυμα μπορεί να χρησιμοποιηθεί 1 φλιτζάνι εγχύματος φύλλων καπουτσίνο έως και 3 φορές ημερησίως για την καταπολέμηση των συμπτωμάτων μπουκώματος από κρυολόγημα ή γρίπη.
  • Ως βάμμα μπορεί να χρησιμοποιηθούν 5-10 ml (1 με 2 κουταλάκια τσαγιού) έως και 3 φορές ημερησίως για την απόχρεμψη των εκκρίσεων που οφείλονται στο κρυολόγημα ή την γρίπη.

⊗Χρησιμοποιήστε τα βότανα με σύνεση, όπου και όταν αυτό είναι απαραίτητο. Μην υπερβάλλετε στις δοσολογίες και συμβουλευθείτε τον ιατρό σας πριν καταφύγετε στην χρήση τους.

Θέλετε να ξεκινήσετε το δικό σας πρόγραμμα διατροφής; Κάντε κλικ ΕΔΩ 

About The Author

Νεστορή Βασιλική, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος 

Πηγές:

1.Γεωργίου Μανουσάκη : «ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΑ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ», έκδοση Γεωργίου Μανουσάκη, (2008).

2.https://wikipredia.net/el/Spilanthol

3.Neal’s Yard Remedies, Covent Garden-London “Βότανα: θεραπευτικές ιδιότητες και χρήσεις”, (εκδόσεις πεδίο, Α’ τόμος, 2015)

Comments are closed.

Scroll To Top