Νέα άρθρα

Διατροφή και νοσήματα: Προδιαβήτης. Τι μπορώ να κάνω ώστε να μην νοσήσω σύντομα;

προδιαβήτης

Ο προδιαβήτης είναι μια κατάσταση σχεδόν σαν να έχετε διαβήτη, μόνο που ακόμα δεν νοσείτε ολοκληρωτικά. Καλό θα ήταν λοιπόν να έχετε υπ’ όψιν ότι μπορείτε να προσέξετε :

 

  • Το βάρος σας θα πρέπει να είναι σταθερό και όχι αυξημένο. Να φροντίσετε να μην βάλετε κιλά και λίπος, γιατί το κοιλιακό λίπος, το λίπος δηλαδή γύρω από την κοιλιά, θα μπορούσε να επιφέρει αντίσταση στην απορρόφηση της ινσουλίνης στο αίμα σας και άρα αύξηση του σακχάρου του αίματος σας. Ο προδιαβήτης σχετίζεται άμεσα με το βάρος και καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό από αυτό.

 

  • Η διατροφή σας τώρα δεν θα πρέπει να έχει πολλά γλυκά γιατί όπως καταλαβαίνετε η ζάχαρη “κουράζει” τον οργανισμό σας που προσπαθεί να την διασπάσει και να την απορροφήσει μέσω της ινσουλίνης, η οποία κάποια στιγμή θα αδυνατεί να το κάνει. Όσο λοιπόν λιγότερα γλυκά τρώτε, τόσο το καλύτερο για εσάς.

 

  • Αν θέλετε να φάτε κάτι γλυκό σε καθημερινή βάση, τότε αυτό σημαίνει ότι ίσως να πεινάτε! Η πείνα προκαλεί υπογλυκαιμία που εμφανίζεται συνήθως σαν επιθυμία για κάτι γλυκό : είναι πολύ πιθανό εκείνη την ώρα που θα νιώθετε επιθυμία για γλυκό, να σας καλύψει κάτι αλμυρό. Δοκιμάστε να καταναλώσετε εκείνη την ώρα κάτι άλλο και όχι γλυκό όπως για παράδειγμα γιαούρτι, γάλα, αρριάνι, ταχίνι, 2 κριτσίνια ή 2 φρυγανιές, 1 χούφτα ξηρούς καρπούς ή κάτι παρόμοιο ή ακόμα και λίγο φαγητό.

 

  • Προσέξτε τα φρούτα : τα φρούτα έχουν την φρουκτόζη που και αυτή απορροφάται ταχύτατα στο αίμα μας και ανεβάζει απότομα το σάκχαρο μας. Για αυτό, το να αντικαταστήσετε το γλυκό με κάποιο φρούτο είναι καλό μόνο όταν πρόκειται για ένα μικρό φρούτο (1 μικρό πορτοκάλι, μήλο, ½  μπανάνα, 2 μανταρίνια ή δαμάσκηνα ή ακτινίδια ή οποιαδήποτε άλλο φρούτο). Μπορείτε λοιπόν να φάτε φρούτο, αλλά 1 μικρό ή 2 ξερά φρούτα, ξινά, χωρίς ζάχαρη.

 

  • Μπορείτε να φάτε γλυκό μετά το μεσημεριανό ή το βραδινό γεύμα γιατί εκείνη την στιγμή το στομάχι δεν είναι άδειο και θα προκληθεί ταχεία απορρόφηση του σακχάρου στο αίμα. Και εδώ όμως είναι καλό το γλυκό να είναι μικρό (2 σοκολατάκια – λουκούμια , 1 μικρό κομμάτι οποιοδήποτε γλυκό). Επίσης, καλό θα ήταν να μην τρώτε γλυκά κάθε μέρα, περίπου 3-4 φορές την εβδομάδα είναι αρκετό.

 

  • Περιορίστε την κατανάλωση υδατανθράκων όπως το ψωμί, τα ζυμαρικά, τα δημητριακά και τα αμυλοειδή. Φροντίστε να μην τα καταναλώνετε σε καθημερινή βάση και όχι σε μεγάλες ποσότητες.

 

  • Να συμπεριλάβετε την άσκηση στην ζωή σας, αν είναι δυνατόν σε καθημερινή βάση. Ο προδιαβήτης μπορεί να παραμείνει «ανενεργός» και να μην εξελιχθεί σύντομα σε διαβήτη, όταν η άσκηση είναι τακτική και στοχευμένη.

 

  • Μην κάνετε άσκηση νηστικοί. Να έχετε φάει κάτι πριν, κατά προτίμηση κάτι με ψωμί, για να σας “κρατήσει” ώστε να μην έχετε υπογλυκαιμίες.

 

Είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι τα προβλήματα με το ζάχαρο το αίματος δεν εμφανίζονται μόνο από την αύξηση του, αλλά και από την απότομη πτώση του. Η ισορροπημένη, αλλά και σωστά «ζυγισμένη» διατροφή, θα μπορούσε να σας προφυλάξει από μια ενδεχόμενη πρόωρη εξέλιξη που θα μπορούσε να έχει ο προδιαβήτης σας.

ΠΗΓΕΣ

1.Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, τμήμα Ιατρικής, Τομέας Παθολογίας : «ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΠΑΘΟΛΟΓΙΑ», UNIVERSITY STUDIO PRESS, (Θεσσαλονίκη, 1998)

2.Μαρία Χασαπίδου – Άννα Φαχαντίδου : «Διατροφή για υγεία, Άσκηση και Αθλητισμό», University Studio Press, (Θεσσαλονίκη 2002).

3.Αντώνιος Ζαμπέλας : «κλινική διαιτολογία & διατροφή με στοιχεία παθολογίας», Ιατρικές εκδόσεις Π.Χ Πασχαλίδη, (Θεσσαλονίκη 2007).

About The Author

Νεστορή Βασιλική , Διαιτολόγος Διατροφολόγος

Comments are closed.

Scroll To Top