Νέα άρθρα

Λιπομέτρηση : οι πιο συχνές μέθοδοι λιπομέτρησης

lipometrisi

Ποιές είναι οι πιο συχνές μέθοδοι λιπομέτρησης που μπορούμε να κάνουμε όταν ξεκινάμε κάποιο πρόγραμμα διατροφής? Ποιος είναι ο λόγος που πρέπει να κάνουμε λιπομέτρηση?

                Όταν ξεκινάμε ένα πρόγραμμα διατροφής ακούμε συχνά να μας καθοδηγούν στο να εφαρμόσουμε κάποια λιπομέτρηση, ώστε να μετρήσουμε το ποσοστό του σωματικού λίπους του σώματος μας. Οι πιο συχνές και ενδεδειγμένες λιπομετρήσεις στις οποίες είναι δυνατόν να υποβληθούμε είναι κυρίως 2 ειδών :

  • Μέτρηση των πτυχών του δέρματος μας. Απαιτεί ένα ειδικό όργανο , το δερματοπτυχόμετρο (ή αλλιώς ειδικό παχύμετρο) και γίνεται γρήγορα και εύκολα. Με αυτό μετράμε το πάχος των δερματικών μας πτυχών σε συγκεκριμένα σημεία του σώματος και με ειδική μαθηματική εξίσωση υπολογίζεται το συνολικό λίπος του σώματος μας. Η μέθοδος θεωρείται ακριβής , εμφανίζει ποσοστό λάθους περίπου 3,5% , αλλά δεν ενδείκνυται σε σοβαρή νοσογόνο παχυσαρκία, όπου οι πτυχές του δέρματος είναι δύσκολο να μετρηθούν. Η μέτρηση αυτή απαιτεί μεγάλη εμπειρία.

 

  • Μέτρηση με βιοηλεκτρική αντίσταση. Απαιτεί ειδικά όργανα μέτρησης που φέρουν μεταλλικά ελάσματα ή ηλεκτρόδια παροχής ρεύματος (ειδικά μηχανήματα ή ζυγαριές) και είναι γρήγορη και αρκετά αξιόπιστη. Στηρίζεται στην παραδοχή ότι οι ιστοί του σώματος συμπεριφέρονται σαν αγωγοί ηλεκτρικού ρεύματος και ότι η ροή του ρεύματος αυτού θα ακολουθήσει την οδό που θα παρουσιάσει την μικρότερη αντίσταση. Η μέθοδος μετρά την άλιπη μάζα του σώματος μας και κατόπιν υπολογίζει το λίπος  μας αφαιρώντας την από το συνολικό μας βάρος. Έχει ποσοστό λάθους 3,5% με 5,0% και το μεγαλύτερο μειονέκτημα της είναι ότι επηρεάζεται από το επίπεδο ενυδάτωσης του εξεταζομένου. Η διατροφή, η πόση, ή άσκηση, η αφυδάτωση και η κατακράτηση υγρών πριν από την μέτρηση, υπονομεύουν το αποτέλεσμα της λιπομέτρησης.

Και οι 2 μετρήσεις έχουν ενδείξεις και αντενδείξεις. Η λιπομέτρηση είναι πολύ σημαντική όχι τόσο για την πορεία της δίαιτας μας  (αυτό είναι κάτι που εξαρτάται από εμάς) , όσο για τον σωστό και ακριβή υπολογισμό του «είδους» των κιλών που χάνουμε.

        Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε ποιό ποσοστό από τα συνολικά κιλά που χάνουμε κατά την διάρκεια της δίαιτας μας αντιστοιχεί σε υγρά και μυϊκό ιστό και αν τελικά χάνουμε «ουσιαστικό» βάρος.

About The Author

Νεστορή Βασιλική , Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Leave a Reply

Scroll To Top