Νέα άρθρα

Ιώδιο, εγκυμοσύνη και αποβολές

 Ιώδιο, εγκυμοσύνη και αποβολές

Το Ιώδιο υπάρχει στον ανθρώπινο οργανισμό σε μικρή ποσότητα λόγω της μικρής περιεκτικότητας του στα τρόφιμα. Αποτελεί συστατικό της ορμόνης θυροξίνης του θυρεοειδούς, η οποία επεμβαίνει στην διαδικασία του μεταβολισμού.

Ιώδιο και θυρεοειδής αδένας

Ο θυρεοειδής αδένας παράγει φυσιολογικά τις θυρεοειδικές ορμόνες χρησιμοποιώντας το ιχνοστοιχείο ιώδιο, το οποίο προσλαμβάνεται μόνο από τις τροφές και το οποίο απορροφάται από το έντερο ενώ αποβάλλεται από τα ούρα. Η συνιστώμενη ημερήσια ποσότητα Ιωδίου για άνδρες και γυναίκες είναι το 150μg Ιωδίου εκ των οποίων τα 80μg χρησιμοποιούνται κατά μέσο όρο για την παραγωγή της θυροξίνης Τ4 και της τριιωδοθυρονίνης Τ3. Περίπου το 60% του βάρους της Τ3 και Τ4 είναι ιώδιο. Βαριά Ιωδιοπενία που αντιστοιχεί σε ημερήσια πρόσληψη κάτω από τα 50μg ημερησίως μπορεί να προκαλέσει βρογχοκήλη και υποθυρεοειδισμό.

Οι θυρεοειδικές ορμόνες δρουν σε όλους τους ιστούς του σώματος προάγοντας την αύξηση τους, την παραγωγή θερμότητας, την κατανάλωση του οξυγόνου στους ιστούς, ενώ προάγουν την ωρίμανση του εγκεφάλου κατά την ενδομήτρια ζωή.

Ιώδιο, εγκυμοσύνη και αποβολές

Στην εγκυμοσύνη, οι ανάγκες πρόσληψης της εγκύου σε Ιώδιο είναι ιδιαίτερα αυξημένες και ειδικότερα στο 1ο τρίμηνο, ακριβώς επειδή το έμβρυο που ακόμα αναπτύσσεται, προσλαμβάνει το σύνολο της ορμόνης θυροξίνης από την μητέρα του. Η στέρηση του Ιωδίου κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης, μπορεί να προκαλέσει μειωμένη σύνθεση της ορμόνης θυροξίνης στον οργανισμό της  εγκύου και άρα ελάχιστη έως μηδενική πρόσληψη θυροξίνης από το έμβρυο, το οποίο δεν μπορεί να την συνθέσει μόνο του. Εάν η σύνθεση και άρα η πρόσληψη της θυροξίνης δεν είναι επαρκής, αυξάνονται σημαντικά οι πιθανότητες αυτόματων αποβολών λόγω της μη ωρίμανσης του εγκεφάλου του εμβρύου ενώ αν αναπτυχθεί, είναι πιθανόν το έμβρυο να αναπτύξει καθοριστικές, ανεπανόρθωτες βλάβες που σε πολλές περιπτώσεις συνεπάγονται σωματική και νοητική καθυστέρηση με σοβαρές σε ψυχοκινητικές, πνευματικές ή άλλες νευρολογικές βλάβες (κρετινισμός).

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (Π.Ο.Υ) συστήνει την πρόσληψη τουλάχιστον 200-250 μg ιωδίου ημερησίως για την έγκυο γυναίκα, κυρίως μέσω της διατροφής, καθώς και χορήγηση συμπληρωμάτων ιωδίου ως μέτρο πρόληψης μιας ενδεχόμενης διατροφής χαμηλής σε πρόσληψη Ιωδίου με σκοπό την διασφάλιση της υγείας του παιδιού και της εγκύου. Πρόσληψη ιωδίου σε μεγάλες ποσότητες πάνω από τα 1100μg προκαλεί μειωμένη έκκριση της θυρεοειδικής ορμόνης, ακμή, πονοκεφάλους και φλεγμονή στους σιελογόνους αδένες όμως ο υπερθυρεοειδισμός ΔΕΝ οφείλεται σε περίσσεια Ιωδίου.

Το Ιώδιο στα τρόφιμα

Ιώδιο, εγκυμοσύνη και αποβολές

Ιώδιο, εγκυμοσύνη και αποβολές: τρόφιμα πλούσια σε ιώδιο

Τρόφιμα πλούσια σε ιώδιο είναι:

  • τα ψάρια, ο τόνος κονσέρβα και τα θαλασσινά,
  • τα ξερά εδώδιμα φύκη,
  • το ιωδιούχο μαγειρικό αλάτι που είναι πλούσιο σε ιωδιούχο κάλιο. Επιλέγουμε καλύτερα ανθό αλατιού δεν έχει υποστεί επεξεργασία και ως εκ τούτου είναι πλούσιο σε ιώδιο. Μάθετε περισσότερα για τον ανθό αλατιού εδώ:https://www.diaitologia.gr/anthos-alati/
  • καθώς και τα λαχανικά που έχουν καλλιεργηθεί σε έδαφος πλούσιο σε Ιώδιο.

Τρόφιμα που εμποδίζουν την αξιοποίηση του ιωδίου από τον θυρεοειδή είναι:

  • Η μουστάρδα,
  • Τα προϊόντα σόγιας,
  • Τα κουνούπιδια, τα λαχανάκια Βρυξελλών, το σπανάκι, τα ροδάκινα και τα αχλάδια όταν τρώγονται ωμά και σε μεγάλες ποσότητες, παρεμποδίζουν την αξιοποίηση του Ιωδίου από τον θυρεοειδή και πρέπει να αποφεύγονται από άτομα και εγκύους που πάσχουν από υποθυρεοειδισμό.

Θέλετε να ξεκινήσετε το δικό σας πρόγραμμα διατροφής; Κάντε κλικ ΕΔΩ 

About The Author

Νεστορή Βασιλική , Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Πηγές:

1.Κατριού Δ. – Κρεμενόπουλος Γ. – Παντελιάδης Χ. «Παιδιατρική», Δ.Ε.Π, Τομέας Υγείας Παιδιού, Ιατρική σχολή Α.Π.Θ, (Θεσσαλονίκη 1997).

2.Αντώνιος Ζαμπέλας : «κλινική διαιτολογία & διατροφή με στοιχεία παθολογίας», Ιατρικές εκδόσεις Π.Χ Πασχαλίδη, (Θεσσαλονίκη 2007).

3.Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, τμήμα Ιατρικής, Τομέας Παθολογίας : «ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΠΑΘΟΛΟΓΙΑ», UNIVERSITY STUDIO PRESS, (Θεσσαλονίκη, 1998)

One comment

  1. Pingback: Φράουλες : Ποια είναι τα οφέλη της φράουλας ; | Ειδησεις Ελλαδα

Scroll To Top