Νέα άρθρα

Διατροφή και γονιμότητα: μπορεί η διατροφή να αυξήσει τα ποσοστά γονιμότητας;

Διατροφή και γονιμότηταΗ ισορροπημένη διατροφή, η διατήρηση του βάρους σε φυσιολογικά επίπεδα και ο γενικότερος τρόπος ζωής της σημερινής γυναίκας, παίζουν σημαντικό ρόλο στο κομμάτι που αφορά στην γονιμότητα.

Σύμφωνα με μια μεγάλη μελέτη που διεξήχθη σε Αμερικανίδες νοσηλεύτριες, την ονομαζόμενη «U.S Needle Study» που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με επιστήμονες του Πανεπιστημίου του Harvard, από τις 80.000 υποψήφιες γυναίκες που ενδιαφέρθηκαν να συμμετάσχουν,  επιλέχθηκαν τελικά 18.500 χιλιάδες, οι οποίες παρακολουθούνταν σταθερά για 8 συνεχόμενα χρόνια σε θέματα σχετικά με τη διατροφή, το βάρος και την γονιμότητα τους. Η έρευνα απέδειξε πως ιδιαίτερα στις περιπτώσεις των γυναικών  με προβλήματα στην ωορρηξία, όπως στο σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών, η απώλεια βάρους και η ισορροπημένη διατροφή από μόνα τους είναι ικανά να «εκτοξεύσουν» την γονιμότητα των γυναικών αυτών. Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της μελέτης αυτής, όλες οι γυναίκες που βρίσκονται στην αναπαραγωγική ηλικία είναι σκόπιμο : 

 

γονιμότητα

  • Να μειώσουν το βάρους: σε περίπτωση που ανήκουν στο υπέρβαρο ή παχύσαρκο κομμάτι του πληθυσμού. Η απώλεια βάρους θεωρείται το σημαντικότερο κομμάτι για την επίτευξη μιας εγκυμοσύνης. Από την άλλη πλευρά, το εξαιρετικά χαμηλό βάρος στις γυναίκες (ελιποβαρές), δυσχεραίνει την λειτουργία της γονιμότητας.

 

  • Να αποκλείσουν τα TRANS λιπαρά οξέα από την διατροφή τους : Τα trans λιπαρά οξέα θεωρούνται η χειρότερη ομάδα λιπαρών ουσιών στην ανθρώπινη διατροφή. Βρίσκονται σε όλα τα επεξεργασμένα γεύματα όπως οι έτοιμες ζύμες, τα fast food, τις σκληρές μαργαρίνες, τα έτοιμα μείγματα για κέικ-πίτες-κρουασάν, τα έτοιμα γλυκά και σε όλα τα λάδια τηγανίσματος που χρησιμοποιούνται για τηγάνισμα πάνω από 1 φορά. Ευθύνονται για την εμφάνιση ελεύθερων ριζών οι οποίες παρεμβαίνουν αρνητικά στην διαμόρφωση του ορμονικού προφίλ, της γήρανσης των κυττάρων του οργανισμού και άρα της γονιμότητας.

 

  • Να χρησιμοποιούν μόνο αγνό  ελαιόλαδο. Οι αντιοξειδωτικές ουσίες του βοηθούν στην μείωση των φλεγμονών που υπονομεύουν την φυσιολογική διαδικασία της γονιμότητας στην γυναίκα.

 

  • Να αυξάνουν την κατανάλωση φυτικών πρωτεϊνών : που προέρχονται από τα όσπρια, τα δημητριακά, τους ξηρούς καρπούς, τα φρούτα και τα λαχανικά και να  μειώσουν την κατανάλωση ζωικών πρωτεϊνών όπως το κρέας και τα παραπροϊόντα κρέατος. Η διατροφή πρέπει να περιλαμβάνει 2 φορές την εβδομάδα ψάρι και θαλασσινά που αν και θεωρούνται ζωικές πρωτεΐνες, έχουν μεγάλη περιεκτικότητα σε «καλά» λιπαρά οξέα όπως ακριβώς και το ελαιόλαδο.

 

  • Να επιλέγουν δημητριακά ολικής άλεσης : που κρατούν τα επίπεδα του σακχάρου του αίματος σε φυσιολογικές τιμές, όπως οι νιφάδες βρώμης (το γνωστό κουάκερ), το ψωμί, τα δημητριακά πρωινού και όλα τα παραπροϊόντα αλεύρων που παρασκευάζονται από αλεύρι ολικής άλεσης. Τα δημητριακά αυτά οδηγούν σε μία ήπια και σταδιακή αύξηση του σακχάρου στο αίμα και αντίστοιχα στα επίπεδα της ινσουλίνης, βοηθώντας με αυτόν τον τρόπο στην αύξηση της γονιμότητας.

 

  • Να πίνουν γάλα πλήρες ή να καταναλώνουν γιαούρτι πλήρες σε καθημερινή βάση. Εκ φύσεως το αγνό γάλα (αγελαδινό, πρόβειο ή κατσικίσιο) προμηθεύει τον οργανισμό της γυναίκας με σημαντικές ορμόνες μέσω των λιπαρών του που λέγονται οιστρογόνα και βοηθούν στην προώθηση της ωορρηξίας στη γυναίκα.

 

  • Να ελέγχουν τα επίπεδα βιταμίνης Β6, φυλλικού οξέως και Β12 στο αίμα τους τακτικά. Αν υπάρχει πρόβλημα με τις βιταμίνες αυτές, η γονιμότητα υπονομεύεται σημαντικά. Με μία απλή εξέταση αίματος μπορούμε να το διαπιστώσουμε και έτσι ο ειδικός γιατρός θα χορηγήσει το κατάλληλο κατά περίπτωση συμπλήρωμα διατροφής.

 

  • Να καταναλώνουν καφέ και αλκοόλ με μέτρο.

 

  • Να γυμνάζονται μεν σε καθημερινή βάση αλλά μέσα σε λογικά πλαίσια.

 

 Διατροφή και γονιμότητα

Σε κάθε περίπτωση είναι καλό να έχουμε στο μυαλό μας ότι επιμέρους προβλήματα υγείας, ανατομικές αστοχίες ή νοσήματα που σχετίζονται με την κληρονομικότητα, μπορούν να εμποδίζουν μια γυναίκα από το να τεκνοποιήσει. Είναι ακόμα καλύτερο όμως να μην ξεχνάμε ότι ο ανθρώπινος οργανισμός χρειάζεται φροντίδα, πρόληψη και σωστές συμπεριφορές διαβίωσης ώστε να φτάνει με ασφάλεια στο όποιο ποθητό αποτέλεσμα.

About The Author

Νεστορή Βασιλική , Διαιτολόγος Διατροφολόγος

Comments are closed.

Scroll To Top