Ντροπαλότητα στα παιδιά και δημόσια κατανάλωση τροφής
Τι είναι η ντροπαλότητα στα παιδιά; Ποια είναι η σχέση της με την δημόσια κατανάλωση τροφής; Ποια προβλήματα δημιουργεί και τι μπορούμε να κάνουμε;
Η ντροπαλότητα στα παιδιά είναι μια φυσιολογική συμπεριφορά, εμφανίζεται ειδικότερα σε μικρότερες ηλικίες και συχνά αποτελεί μέρος της φυσιολογικής ανάπτυξής τους. Ωστόσο, όταν η ντροπαλότητα είναι έντονη και επηρεάζει την κοινωνική, συναισθηματική ή σχολική τους ζωή, μπορεί να χρειαστεί περισσότερη προσοχή και υποστήριξη. Η ντροπαλότητα στα παιδιά δύναται να επηρεάσει σε αρκετά μεγάλο βαθμό την δημόσια κατανάλωση τροφής και σε ορισμένες περιπτώσεις, να επηρεάσει την σχέση του παιδιού με το φαγητό.
Τι είναι η ντροπαλότητα στα παιδιά;
Η ντροπαλότητα είναι η τάση ενός παιδιού να αποσύρεται ή να αποφεύγει τις κοινωνικές καταστάσεις ή περιστάσεις όπως και τις κοινωνικές συναναστροφές γενικότερα, κυρίως λόγω φόβου απόρριψης, αμηχανίας ή αβεβαιότητας σε σχέση με τις δυνατότητες του εαυτού.
Η ντροπαλότητα στα παιδιά συχνά σχετίζεται με:
- Φόβο για τις καινούριες καταστάσεις και το άγνωστο.
- Φόβο για ενδεχόμενη ντροπιαστική συμπεριφορά μπροστά σε τρίτους.
- Δυσκολία στο να ξεκινήσουν ή να συμμετέχουν σε συνομιλίες ή κοινωνικές συναναστροφές.
- Ανησυχία (συχνά έντονη) για το τι σκέφτονται οι άλλοι για αυτά.
- Εγγενή προτίμηση για μοναχικό παιχνίδι ή για μοναχική απασχόληση.
Ποιες είναι οι πιθανές αιτίες ντροπαλότητας στα παιδιά;
Η ντροπαλότητα στα παιδιά μπορεί να οφείλεται σε:
- Κληρονομικότητα: Παιδιά με ντροπαλούς γονείς έχουν περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν παρόμοια συμπεριφορά.
- Τύπος προσωπικότητας: Ορισμένα παιδιά είναι από την φύση τους πιο ευαίσθητα και πιο εσωστρεφή σε σχέση με άλλα.
- Ανατροφή: Υπερπροστατευτικοί ή αυστηροί γονείς μπορεί να ενισχύουν την αβεβαιότητα του παιδιού σε σχέση με τις προθέσεις των άλλων και άρα να καταστούν λιγότερα κοινωνικά ενεργά.
- Πρώιμες εμπειρίες: Τραυματικές ή δύσκολες κοινωνικές εμπειρίες (όπως η απόρριψη ή η κοροϊδία στα ίδια ή σε γνωστά παιδιά) μπορεί να οδηγήσουν σε αποφυγή κοινωνικής συναναστροφής.
Πώς σχετίζεται η ντροπαλότητα με το φαγητό;
Τα ντροπαλά παιδιά μπορεί να:
- Αποφεύγουν να καταναλώνουν τροφή μπροστά σε άλλους (όπως για παράδειγμα σε πάρτι, στο σχολείο, σε οικογενειακές συγκεντρώσεις).
- Νιώθουν άγχος σε κοινωνικά γεύματα, κάτι που μπορεί να περνά απαρατήρητο ή να εκφράζεται με άλλους τρόπους όπως η άρνηση για την λήψη τροφής, σωματικά συμπτώματα, άρνηση για την παρουσία του παιδιού στην κοινωνική εκδήλωση, ευερεθιστότητα.
- Τρώνε πολύ λίγο ή καθόλου όταν βρίσκονται με κόσμο.
- Επιλέγουν μόνο «ασφαλή» φαγητά που δεν θα τους προκαλέσουν καταστάσεις ντροπής όπως να λερωθούν από την τροφή ή να κάνουν πολύ θόρυβο ώστε να μην τραβήξουν την προσοχή των άλλων.
- Χρησιμοποιούν το φαγητό ως «έλεγχο» όταν δεν νιώθουν άνετα, κρύβοντας τον εαυτό τους πίσω από την χρονοβόρα ενασχόληση με το φαγητό ή παίζοντας πολλή ώρα με το γεύμα ούτως ώστε να αποφεύγουν την κοινωνικοποίηση ή το παιχνίδι με τα άλλα παιδιά.
Ποιοι είναι οι πιθανοί λόγοι της ντροπαλότητας για το φαγητό;
- Κοινωνικό άγχος: Φόβος ότι θα τους κοιτάξουν ή θα τους κρίνουν για κάθε τι που κάνουν. Αισθάνονται ότι είναι το κέντρο της προσοχής όλων και ότι θα υποστούν κριτική για την δημόσια συμπεριφορά τους.
- Αίσθηση απώλειας ελέγχου: Το φαγητό μπορεί να είναι ένας τρόπος να κρατούν τον έλεγχο σε μια άβολη κατάσταση, όπως η κοινωνική συναναστροφή με άλλα παιδιά. Συχνά σκόπιμα δεν τελειώνουν το φαγητό γιατί αυτό τους κρατά απασχολημένους και αποσυρμένους από την κοινωνική συναναστροφή στην οποία ντρέπονται να εμπλακούν.
- Ανασφάλεια για το σώμα τους ή για τον τρόπο που καταναλώνουν τροφή.
- Εμπειρίες κριτικής ή δημόσιας ντροπής στο παρελθόν (δικής τους ή των άλλων).
Πώς να βοηθήσουμε ένα ντροπαλό παιδί;
- Αποδοχή και υπομονή
Μην πιέζετε το παιδί να “ανοιχτεί” ή να αλλάξει την συμπεριφορά του γρήγορα. Δώστε του χώρο και χρόνο. - Μικρά βήματα
Βοηθήστε το να αντιμετωπίσει κοινωνικές καταστάσεις με μικρά, ασφαλή για αυτό βήματα (για παράδειγμα: να πει αρχικά ένα “γεια”, να ζητήσει από μόνο του κάτι). - Διδασκαλία κοινωνικών δεξιοτήτων
Παίξτε ρόλους στο ασφαλές περιβάλλον του σπιτιού (για παράδειγμα: “τι λέμε όταν γνωρίζουμε ένα νέο παιδί;”). - Ενίσχυση αυτοπεποίθησης
Δώστε έπαινο για τις προσπάθειες του παιδιού, όχι μόνο για τα αποτελέσματα. - Αποφυγή χαρακτηρισμών.
Μην αποκαλείτε το παιδί “ντροπαλό” μπροστά σε άλλους, γιατί αυτό ενισχύει την ταυτότητα του ως “το παιδί που δεν μπορεί”. - Δημιουργία ευκαιριών για κοινωνικοποίηση
Προσκαλέστε ένα παιδί για παιχνίδι στο σπίτι που είναι ασφαλές περιβάλλον. - Να είστε πρότυπο για το ντροπαλό παιδία σας
Τα παιδιά μιμούνται τους γονείς τους. Να είστε ανοιχτοί στις συναναστροφές αλλά με φυσικό τρόπο.
Πότε χρειάζεται να επισκεφθούμε έναν ειδικό;
Χρειάζεται να επισκεφθούμε έναν ειδικό εάν ντροπαλότητα:
- Εμποδίζει το παιδί να κάνει φίλους.
- Του προκαλεί άγχος, λύπη ή θυμό.
- Επηρεάζει τις σχολικές επιδόσεις ή την συμμετοχή στα κοινωνικά δρόμενα.
- Συνοδεύεται από σωματικά συμπτώματα (πόνο στο στομάχι, τρέμουλο, κλάμα).
- Τρώει ελάχιστα ή επιλεκτικά σε σημείο που να επηρεάζεται η ανάπτυξή του.
- Δείχνει έντονο άγχος ή πανικό σε κοινωνικά γεύματα.
- Αρχίζει να χάνει βάρος ή να παρουσιάζει διατροφικές διαταραχές.
️ Τι μπορούμε να κάνουμε:
1. Δημιουργούμε ένα ασφαλές περιβάλλον:
- Δεν πιέζουμε το παιδί να φάει μπροστά σε άλλους.
- Προσπαθούμε τα οικογενειακά γεύματα να γίνονται ήρεμα και χωρίς ένταση.
2. Αποφεύγουμε την πίεση:
- Δεν “παρακαλάμε” το παιδί να φάει ή να δοκιμάσει κάτι, όταν αυτό του φαίνεται άβολο.
- Η πίεση εντείνει το άγχος και κάνει την ντροπαλότητα χειρότερη.
3. Χτίζουμε την αυτοπεποίθηση του ντροπαλού παιδιού με μικρά βήματα:
- Ξεκινάμε με φαγητό στο σπίτι με έναν φίλο.
- Έπειτα, φαγητό έξω με την οικογένεια.
- Τέλος, μικρές κοινωνικές εκδηλώσεις με φαγητό.
4. Ενισχύουμε την ρουτίνα του παιδιού και την προβλεψιμότητα, ώστε να γνωρίζει τι να περιμένει:
- Συζητάμε με το παιδί από πριν πού θα φάτε, τι περίπου θα φάμε και ποιοι θα είναι εκεί.
- Αυτό μειώνει το άγχος του “αγνώστου”.
5. Γινόμαστε θετικά πρότυπα για τα παιδιά μας:
- Δείχνουμε πως απολαμβάνουμε το φαγητό μας, με φυσικότητα.
- Μιλάμε θετικά για το φαγητό χωρίς να κάνουμε το παιδί “κέντρο” της προσοχής.
⊗Το άρθρο έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα. Συμβουλευθείτε τον ειδικό παιδοψυχίατρο ή/και τον παιδοψυχολόγο εάν χρειάζεται να λάβετε εμπεριστατωμένη γνώση και εξειδικευμένη εκτίμηση της κατάστασης του παιδιού σας.
Θέλετε να ξεκινήσετε το δικό σας πρόγραμμα διατροφής; Κάντε κλικ ΕΔΩ
Βιβλιογραφία:
- Rubin, K. H., Coplan, R. J., & Bowker, J. C. (2009).
Social withdrawal in childhood. Annual Review of Psychology - Coplan, R. J., & Armer, M. (2007).
A “multitude” of solitude: A closer look at social withdrawal and nonsocial play in early childhood. Child Development Perspectives, - Beidel, D. C., & Turner, S. M. (2007).
Shy children, phobic adults: Nature and treatment of social phobia.
American Psychological Association. - Muris, P., & Ollendick, T. H. (2005).
The role of temperament in the etiology of child psychopathology.
Clinical Child and Family Psychology Review, - Nicholls, D., & Viner, R. (2005).
Eating disorders and social anxiety in children and adolescents.
Archives of Disease in Childhood, - Micali, N., Solmi, F., Horton, N. J., et al. (2015).
Adolescent eating disorder behaviours and cognitions: Gender-specific effects of child, maternal and family risk factors. British Journal of Psychiatry, - Haycraft, E., & Blissett, J. (2010).
Maternal and paternal controlling feeding practices: Reliability and relationships with BMI.
Obesity.
Διαιτoλογία Διαιτολογία – Διατροφή – Υγεία και υπηρεσίες διατροφικής υποστήριξης

