Νέα άρθρα

Γαστρίτιδα και διατροφή

Γαστρίτιδα και διατροφή: ένα πλήρες εβδομαδιαίο διαιτολόγιο!

γαστρίτιδα

γαστρίτιδα και διατροφή

  1. ΤΡΩΜΕ μικρά και συχνά γεύματα. Τα γεύματα μας να μην είναι υπερβολικά σε όγκο.
  2. ΑΠΟΦΕΥΓΟΥΜΕ ΤΑ ΠΟΛΥ ΛΙΠΑΡΑ ΤΡΟΦΙΜΑ: όλων των ειδών τα τηγανιτά, το φρέσκο βούτυρο ή την μαργαρίνη, τη μαγιονέζα, το λαρδί, αλλά και το λίπος του κρέατος (ορατό και μη ορατό λίπος κρέατος), καθώς επίσης και τα τρόφιμα που φτιάχνονται με τέτοιου τύπου λιπαρά (σφολιάτες, πίτες, έτοιμα φαγητά, dressing σαλάτας, έτοιμες σάλτσες, κρεατοσκευάσματα).
  3. ΤΡΩΜΕ ΑΛΙΠΟ ΚΡΕΑΣ: 1 φορά την εβδομάδα κόκκινο (κιμάς-μοσχάρι και 1 φορά την εβδομάδα λευκό κρέας (άπαχο χοιρινό-ψαρονέφρι ή κοτόπουλο ή λαγό ή χοιρινό άλιπο) σε κανονική μερίδα 120 γρ. μαγειρεμένο ΧΩΡΙΣ ΠΟΛΥ ΛΑΔΙ-ΒΟΥΤΥΡΟ, ψητό και όχι τηγανιτό. Αποφεύγουμε τις σούπες γιατί η μεγάλη ποσότητα υγρών μπορεί να προκαλέσει πόνο στο πάσχον στομάχι.
  4. ΨΑΡΙ ΨΗΤΟ 1 ΦΟΡΑ ΤΗΝ ΕΒΔΟΜΑΔΑ : Όχι λιπαρά ψάρια, δηλαδή σκουμπριά, τσιπούρες, τόνο, σολομό, μπακαλιάρο, ψητά-σχάρας και φυσικά όχι τηγανιτά. Αποφεύγουμε την ψαρόσουπα γιατί η μεγάλη ποσότητα υγρών μπορεί να προκαλέσει πόνο. Τα θαλασσινά στην σχάρα ή αχνιστά μπορούν να καταναλωθούν χωρίς πρόβλημα όπως επίσης  και ο τόνος και φυσικά δεν θα μαγειρευτούν με πολύ λάδι!.
  5. ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΙΚΑ ΠΡΟΙΟΝΤΑ που περιέχουν πολύ λίπος : αιγοπρόβειο – κατσικίσιο τυρί και κασέρι , γραβιέρες όλων των ειδών , μανούρι  αλλά προσοχή και στα υπόλοιπα λευκά τυριά που παρασκευάζονται με αγελαδινό γάλα  και έχουν και αυτά λίπος: όπως τυρί αγελαδινό λευκό , κασέρια , κρέμα γάλακτος. Αν μας αρέσουν πολύ τα γαλακτοκομικά μπορούμε να καταναλώνουμε το cottage cheese, το ανθότυρο, όλα τα light προϊόντα, το κασέρι-τυρί της σόγιας (νηστίσιμο), γάλα και γιαούρτι (καλύτερα βέβαια με χαμηλά λιπαρά). Όλα τα γαλακτοκομικά μπορούν να καταναλωθούν σε μικρή ποσότητα (30 γρ τυρί την ημέρα – 2 φέτες κασέρι την ημέρα – 1 κεσεδάκι ή 2 γεμάτες κουταλιές σούπας γιαούρτι την ημέρα – 1 ποτήρι γάλα την ημέρα). ΤΑ ΠΡΟΒΙΟΤΙΚΑ ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΙΚΑ ΠΡΟΙΟΝΤΑ: αυτά που έχουν προβιοτική και πρέβιοτικη καλλιέργεια μυκήτων-θρεπτικών συστατικών και το αναγράφουν σαφώς στην συσκευασία τους, μπορούν να καταναλωθούν με ασφάλεια αρκεί να έχουν χαμηλά ή καθόλου λιπαρά.
  6. ΠΡΟΤΙΜΑΜΕ ΤΟ  ΨΩΜΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΛΙΚΗΣ-ΣΙΚΑΛΕΩΣ-ΠΟΛΥΣΠΟΡΟ. Έχει μεγάλη περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες που θα μπορούσαν να ερεθίσουν το στομάχι. Μπορούμε να προτιμάμε το λευκό ψωμί και το ψωμί με καλαμποκίσιο αλεύρι που δεν περιέχουν μεγάλες ποσότητες φυτικών ινών.
  7. Τα ΔΗΜΗΤΡΙΑΚΑ (κορν φλέικς, κουάκερ, βρώμη, σίκαλη, συμπυκνωμένο πίτουρο καθώς και οι μπάρες δημητριακών) έχουν επίσης μεγάλη περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες και καλό είναι να αποφεύγονται.
  8. ΤΑ ΟΣΠΡΙΑ καλό είναι να αποφεύγονται γιατί είναι δύσπεπτα λόγω του φλοιού τους, εκτός εάν καταναλωθούν 1 φορά στις 15 ημέρες και να είναι πάρα πολύ καλά βρασμένα. Πιο εύπεπτη από όλα είναι η φακή και η φάβα. Προσοχή να μην έχουν πολύ λάδι όταν μαγειρευτούν.
  9. ΤΑ ΛΑΔΕΡΑ ΛΑΧΑΝΙΚΑ ΚΑΙ ΤΑ ΜΑΓΕΙΡΕΥΤΑ ΦΑΓΗΤΑ ΜΕ ΡΥΖΙ (αρακάς , γεμιστά , κολοκύθια γεμιστά  κ.τ.λ) ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΜΑΣ (τα τρώμε 2-3 φορές την εβομάδα), φροντίζουμε να μην έχουν ΠΟΛΥ ΛΑΔΙ, να μην έχουν σκόρδο-κρεμμύδι και καθόλου μπαχαρικά-καυτερά. Προσοχή στο σπανάκι, το πράσο, τις μπάμιες, την μελιτζάνα, τα φασολάκια και τα σπαράγγια που μπορεί να προκαλέσουν ερεθισμό του στομάχου, ενώ τα κουκιά και τα βραστά χόρτα καλύτερα να αποφεύγονται.
  10. ΤΑ ΑΜΥΛΟΥΧΑ  ΤΡΟΦΙΜΑ (πατάτες , κριθαράκι αλλά και τα μακαρόνια) ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΤΟ ΚΥΡΙΩΣ ΦΑΓΗΤΟ 1-2 ΦΟΡΕΣ ΤΗΝ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΚΑΙ ΚΑΝΟΥΝ ΚΑΛΟ (σε μικρές ποσότητες: 1-2 μεσαίες πατάτες ψητές, πουρέ ή βραστές και ½ πιάτο ρηχό βραστά μακαρόνια ή κριθαράκι ή 1 φλ. βραστό κοφτό μακαρονάκι , φιδές , τραχανάς , πλιγούρι.) Στα φαγητά αυτά να ΜΗΝ προστεθεί ντομάτα φρέσκια τριμμένη διότι είναι όξινη και ερεθίζει τον στομαχικό βλεννογόνο.
  11. ΤΡΩΜΕ ΜΙΚΡΗ ΠΟΣΟΤΗΤΑ ΑΠΟ ΣΑΛΑΤΕΣ : βραστές ή ωμές, πολύ καλά πλυμένες, χωρίς πολύ αλάτι και χωρίς λεμόνι ή  ξύδι. Το κουνουπίδι, η ντομάτα (χωρίς τα σπόρια), το πράσο, το μπρόκολο, το μαρούλι, το λάχανο και το σπανάκι ενδέχεται να προκαλέσουν ερεθισμό, ενώ το κολοκύθι, η γλυκιά κολοκύθα, το καρότο, το μαϊντανό και το σέλινο, το άνηθο είναι ελαφριά και εύπεπτα. Το λάδι-βούτυρο ελάχιστο, το ίδιο και η μαγιονέζα και  όλα τα έτοιμα dressing – σάλτσες για σαλάτες.
  12. ΤΡΩΜΕ ΦΡΟΥΤΑ ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ: καλύτερα φρούτα εποχής μη όξινα. Καλό είναι να αποφεύγονται τα εσπεριδοειδή-όξινα φρούτα όπως τα πορτοκάλια, τα γκρέιπφρουτ, το ακτινίδιο, τα δαμάσκηνα φρέσκα ή ξερά, τα σύκα και τα σταφύλια  και καλό είναι να καταναλώνονται πιο συχνά η μπανάνα , το μήλο και το αχλάδι. Το καρπούζι, το πεπόνι, τα ροδάκινα και τα νεκταρίνια, ο φρέσκος ανανάς, τα κεράσια μπορούν να φαγωθούν χωρίς πρόβλημα, προσοχή όμως στις φράουλες γιατί σχετίζονται με αλλεργίες και έχουν σπόρους που μπορεί να ερεθίσουν το στομάχι. Όλα τα φρούτα καλό είναι να καταναλώνονται σε θερμοκρασία δωματίου και όχι πολύ κρύα. ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΘΑΡΙΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΦΛΟΙΟ και τα ΚΟΥΚΟΥΤΣΙΑ ΤΟΥΣ.
  13. ΠΡΟΤΙΜΑΜΕ ΑΛΛΑΝΤΙΚΑ ΚΑΙ ΚΑΣΕΡΙ ΕΠΙΣΗΣ ΧΑΜΗΛΑ ΣΕ ΛΙΠΟΣ : όχι όμως σε καθημερινή βάση  και προσέχουμε να μην έχουν πολύ αλάτι, καλύτερα να αγοράζουμε τύπου βραστά και όχι αέρος. 1-2 φέτες αλλαντικό την ημέρα είναι αρκετές. Να μην έχουν μπαχαρικά-πιπέρι-σκόρδο και καλύτερα να μην είναι καπνιστά. Η άπαχη γαλοπούλα είναι η καλύτερη επιλογή. Τα λουκάνικα και ειδικά τα χωριάτικα λουκάνικα απαγορεύονται λόγω λίπους.
  14. ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΝΑ ΜΗΝ ΦΑΜΕ ΑΥΓΑ.
  15. ΑΠΟΦΕΥΓΟΝΤΑΙ ΤΑ ΓΛΥΚΑ ΚΑΙ Η ΖΑΧΑΡΗ (ένα γλυκό 1-2 φορές την εβδομάδα). Το ζελέ με φρούτα, τα γλυκά με άπαχο γάλα, το σπιτικό κέικ, η μηλόπιτα κ.τ.λ. ειναι προτιμότερα από τα αγοραστά γλυκά (πάστες – τούρτες – σοκολάτες – ροφήματα σοκολάτας –συροπιαστά – γκοφρέτες – κρουασάν) που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε βούτυρο – ζάχαρη – χρώματα – κρέμα γάλακτος και συντηρητικά. Προσοχή στους ξηρούς καρπούς-χουρμάδες-μπάρες δημητριακών που περιέχουν φυτικά έλαια, φυτικές ίνες  και αλάτι.
  16. ΑΠΑΓΟΡΕΥΟΝΤΑΙ ΟΙ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΜΕΝΕΣ ΤΡΟΦΕΣ ΜΕ ΠΟΛΥ ΚΡΥΦΟ ΑΛΑΤΙ ΚΑΙ ΚΡΥΦΗ ΖΑΧΑΡΗ και όλα τα καυτερά τρόφιμα (πατατάκια, παστά τρόφιμα, γλυκόξινα τρόφιμα, τουρσιά, αγοραστές κονσέρβες, κέτσαπ, μουστάρδα). Το αλκοόλ ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ ΤΟ ΙΔΙΟ ΚΑΙ ΤΑ ΑΝΑΨΥΚΤΙΚΑ, ΤΟ ΠΡΑΣΙΝΟ-ΜΑΥΡΟ ΤΣΑΙ (έχει καφεΐνη)  ΚΑΙ Ο ΚΑΦΕΣ. Ο καφές χωρίς καφεΐνη επιτρέπεται, το χαμομήλι-φλαμούρι-του βουνού επίσης επιτρέπεται.
  17. Το κάθε γεύμα πρέπει να περιλαμβάνει όλα τα θρεπτικά συστατικά και κυρίως υδατάνθρακες, άφθονες βιταμίνες, ηλεκτρολύτες. Το νερό και τα υγρά να καταναλώνονται με μέτρο και κατόπιν οδηγίας.
  18. ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΗΝ Β12, ενδέχεται να έχουμε έλλειψη της βιταμίνης λόγω μη απορρόφησης της στο πάσχον στομάχι. Προσοχή επίσης σε ενδεχόμενη έλλειψη σιδήρου.
  19. ΜΑΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ ΠΑΝΤΑ Η ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ Η ΣΩΣΤΗ ΠΟΣΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΜΑΣ.

 

 

ΠΗΓΕΣ

1.Μαρία Χασαπίδου – Άννα Φαχαντίδου : «Διατροφή για υγεία, Άσκηση και Αθλητισμό», University Studio Press, (Θεσσαλονίκη 2002)

2.Κατριού Δ. – Κρεμενόπουλος Γ. – Παντελιάδης Χ. «Παιδιατρική», Δ.Ε.Π, Τομέας Υγείας Παιδιού, Ιατρική σχολή Α.Π.Θ, (Θεσσαλονίκη 1997)

3.Αντώνιος Ζαμπέλας : «κλινική διαιτολογία & διατροφή με στοιχεία παθολογίας», Ιατρικές εκδόσεις Π.Χ Πασχαλίδη, (Θεσσαλονίκη 2007).

Θέλετε να ξεκινήσετε το δικό σας πρόγραμμα διατροφής; Κάντε κλικ ΕΔΩ 

Νεστορή Βασιλική , Διαιτολόγος – Διατροφολόγος 

Leave a Reply

Scroll To Top